Šmida
teksts liek aizdomāties par realitātes klāt esību, par patiesību, kas vai nu ir
vai nav. „Un tomēr šī dzīve ir mūsu – vismaz pēdējā brīdī” raksta Šmids. Jo šis
pēdējais brīdis ir mūsu atbildība vai to devis Dievs, vai kāds cits, vai radām
mēs paši. Tas ir mūsu galamērķis, uz ko tiecas visa mūsu būtība. Beidzot par
kaut ko patiesībā atbildēt savā priekšā. Atrast patieso sevis būtību, beidzot
atskatoties uz savu dzīvi pilnīgi, izjūtot to kaut vai tikai uz sekundes
miljono daļu. Neapgalvoju, ka cilvēki ir bezatbildīgi. Mēs tiešām esam
atbildīgas būtnes, lai arī kā tas izpaustos. Tikai visu lielāko daļu sava mūža
mēs esam atbildīgi nevis sev kā indivīdiem, personībām, dvēseliskām būtnēm, bet
gan kādam citam – vecākiem, draugiem, Dievam, sievai/vīram, bērniem, darba
devējiem, kolēģiem, padotajiem, sava mūža mīlestībai vai naidam. Tikai šajā
‘pēdējā brīdī’ mēs apzināmies, ka dzīve, kuru dzīvojam, ir bijusi īsta, nevis
izdomāta, ka tai vajadzēja būt mūsu patiesajai, vienīgajai atbildībai.
Atbildībai, par kuru mums vajadzēja būt atbildīgiem, bet ir pienācis tas
brīdis, kad tas vairs nav iespējams un mēs ieraugām to, ko visus šos savas
dzīves gadus esam darījuši, ko jutuši un ko aizmirsuši.
Dzīve
ir kā sniega pārsla, kas debesīs izveidojas, krītot lejā pilnveidojas un
saskaroties ar zemi – atceras un izgaist. Lai mēs varētu atcerēties un lai mēs
varētu ļaut atcerēties citiem mūs, ir jāpilnveidojas tāpat kā sniegpārslai. Tā
savas dzīves kritienā jeb ‘attīstībā’ sevi padara skaistu un neatkārtojamu un
nevis laika apstākļi viņu veido, bet gan viņa pati veido sevi, ņemot no savas
dzīves, no šī īsā kritiena visu, ko vien ir iespējams paņemt, lai sevi padarītu
īpašu. Viņa ir šķīsta savu izvēļu dēļ, mēs katrs esam; katrs savā veidā.
Cilvēku rada viņa izvēles pat tad, kad viņš vēl nav dzimis. Mēs vienmēr esam
pastāvējuši, bet tikai tagad mums ir dota iespēja ieraudzīt, izjust, izbaudīt
un pilnveidot šo pasauli un sevi. Tas ir nenogurstošs darbs, kas mūsu galvenās
atbildības brīdī ļaus mums beidzot būt laimīgiem. Tas nenozīmē fizisku darbu,
bet gan garīgu, emocionālu, kas pāraug fiziskā darbā. Vispirms ir jāpārveidojas
no iekšpuses, jāmaina sevi vai jāuzlabo, palīdzot citiem caur savu pieredzi,
savu dzīves izjūtu. Nekas nekad nevar sanākt uzreiz, jo, lai izdotos palīdzēt
citiem, ir nepieciešams laiks. Un tieši laika tik bieži trūkst.
Cilvēka
patība ir unikāla, kas padara šo pasauli, kurā mēs dzīvojam, pārsteidzošu. Šī
pasaule jau ir ‘ideāla’, jo savādāk tā nepastāvētu. Tā ir ideāli piemērota
cilvēka vajadzībām gan fiziskajām, gan garīgajām. Tieši tādēļ, ka pasaule ir
ideāla, cilvēki tādi nav. Tādejādi tik bieži tiek runāts, ka dzīvība, kuru mēs
iemiesojam, ir pašsaprotama. Mūsdienu cilvēks aizmirst, ka dzīvībai pašai par
sevi ir nenovērtējama vērtība, dodot priekšroku materiālajai baudu pasaulei,
kas, iespējams, padara mūs par aukstasinīgām, bez sirdīgām, bezdvēseliskām
būtnēm. Mums ir jāpilnveidojas, tāpat kā to kādreiz ir darījusi pasaule, lai
mēs varētu to izprast pilnībā un paši kļūt par ideālu mūsu pasaules sastāvdaļu.
- Modernā laikmeta
raksturojums:
- Raksturīgas
strukturālas problēmas
- Kāre
pēc baudas ir identificēta ar dzīvi
- Nav
izstrādāta baudu izmantošanas māksla
- Sapnis
par universālo laimi, labo dzīvi, kas tiek identificēta ar labklājību
- Sapnis
par indivīdu vienbūšanu kopībā un pretrunu atcelšanu, lai dzīvotu tikai
baudai
- Apziņa
par to, ka dzīve, kas dzīvota baudai, ir mirusi, tukša; tā izēd cilvēku
fiziski un garīgi
- Cilvēki
nogājuši nost no dzīves ceļa un nejūt to
- Cilvēki
ir it kā sastinguši un gaida uz dzīvi
- Cilvēki
ir pazaudējuši patieso dzīves jēgu
- Cerību ierobežošana uz tehniski
realizējamo laimi
- Labās
dzīves sajaukšana ar labklājības tukšību
- Sarautas
attiecības starp cilvēkiem
- Modernisma
cilvēks – auksts, bez dvēseles
- Aukstums
kļūst par pamatprincipu sabiedrībā izolētu un savstarpēji vienaldzīgu
subjektu jutekliskai pieredzei, kuri savā pašuzturēšnā saskata vienīgo
dzīves mērķi
- Cilvēki
dzīvo tikai paši sev, vienlaikus gribot būt vienbūšanā ar citiem
- Cilvēki
bieži ir vīlušies savos iedomātajos ideālos, vieni paši ar savu nekatro
laimi, nespējīgi dzīvot ar citiem
- Cilvēkiem
nav izpratnes par to, ko nozīmē dzīvot, vadīt un izprast dzīvi
- Dzīvot
cilvēki nevar, bet nomirt – negrib
- Cilvēki
ir atteikušies no dzīvot varēšanas kustības
- Tiek
reprezentēta tukša dzīve bez rūpēm un nāves
- Viss
pastāv tagadnē, un nekas nemainās
- Telpai
pazūd laiks un tā izplešas
- Cilvēki
atbrīvojas no pazīstamā, no jebkuras saistības
- Dzīves mākslas
nepieciešamība:
Dzīves
māksla nepieciešama, lai varētu izprast tās jēgu, par kuru spriež katrs cilvēks
pats; lai padarītu cilvēka tā jau īso dzīvi pilnvērtīgu un lai cilvēks, kas
pieredz nāves mainīgo veidolu un savas formas maiņu, izprastu tās robežu, kas
pati par sevi neeksistē, bet tiek radīta kultūras ietekmē. Dzīves māksla palīdz
cilvēkam apzināties nāves robežu savā apziņā, tādejādi parādot, ka mūžīgā dzīve
un bauda kļūst bezjēdzīga pati par sevi un sāk sevi demontēt līdz pilnīgam
tukšumam un vienaldzībai, līdz pienāk to nāve un jauna metamorfoze, jo
iekārojams cilvēkam liekas tikai tas, ko tas nespēj sasniegt vai iegūt. Šmids
raksta, ka „tā ir nāves robeža, kas nodrošina dzīvot prieku. Filozofēt nozīmē
mācīties dzīvot šīs robežas apziņā”.
- Kuri ir tie
jautājumi, kas jāuzdod sev, ja vēlies apgūt dzīves mākslu:
- Kāpēc
dzīvi vispār vajag veidot? Kāds ir tās mērķis, kāda ir jēga vai bezjēga?
- Kā
veidot savu dzīvi, kā iemācīties to vadīt saskaņā ar sevi, pilnveidojot
savu patību?
- Kādās
attiecībās es dzīvoju ar sevi un apkārtējo pasauli? Kā radīt sakarības,
kurās būtu vērts dzīvot?
- Kādas
ir manas izvēles iespējas un kā tās mani var ietekmēt un mainīt?
- Kas
es esmu un kā par to, kas esmu, kļuvu?
- Kā
es izprotu šo pasauli un vai mana izpratne ir pietiekama, lai uztvertus
visus šīs dzīves aspektus?
- Ko
es varu darīt, lai pilnveidotu sevi, lai iemācītos dzīvot saskaņā ar
pasauli un citiem tās iemītniekiem, apgūstot dzīves mākslu?
- Raksturojums
ieradumam kā dzīves mākslas elementam:
- Regulāra
darbība, kas var iesavināt nostāju un izturēšanās veidus
- Ieradumam
ir jābūt bez pūlēm un ilgstošām darbībām radītam
- Tam
ir jābūt ieskaņotam laikā un telpā
- Ieradumi
nav īstenojami neapzināti, balstoties uz implicēti pasīvu izvēli
- Spriestspējas
ieradumiem jābūt brīviem no izvēles nemitīgajām prasībām un no visiem
aspektiem, kas būtu ņemami vērā izvēles aktā
- Ieradums
visu padara drošāku, paļāvīgāku, tas ļauj izdarīt izvēli
- Ja
ieradumi salauž svešatnīgumu un gādā par mājīgām attiecībām, tad pasaule
kļūst vairāk iekārojama
- Ieradumi
diferencēti strukturē un ļauj piedzīvot iekšējo un ārējo
- Aspekti no Aristoteļa
darba „Nīkomaha ētika”, kas virza pārdomas par laimi un dzīves jēgu:
- Laime
ir izvēlams labums, kas kalpo kā dzīves orientieris un kā sevis
pārvaldītājs sabiedrībā
- Laime
ir specifiska darbība, kas īstenojas caur labu rīcību, ievērojot
izcilību, ekselenci
- Laime
ir dzīve savijumā, tajā kā mēs attiecamies ne tikai pret sevi, bet arī
pret citiem, kā mēs veidojam savstarpējās attiecības
- Laime
sastāv no trīs labumiem: dvēseles labumi (ekselence, izpratne, gudrība),
fiziskie/veselības labumi, ārējie labumi
- Laime
ir kaut kas tāds, ko var iemācīties. Tā priekšnosacījumi ir rūpes, teorētiskā
mācīšanās, praktiskā ievingrināšanās
- Laime
ir „piepildīta dzīve” kā pabeigts cildenums, kā pilnība starp pozitīvo un
negatīvo, kā skaistais
- Laime
ir kaut kas dievišķs, jo tā ir piepildīta un pabeigta, visu mūsu darbību
mērķis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru