Cilvēka
tieksme izzināt pasauli noved pie vēlmes izzināt pašu cilvēku, kas ir šīs
pasaules sastāvdaļa. Var saprast, ka, izzinot cilvēka iedabu un būtību,
izpratīsim pasauli sev apkārt. Galvenais mērķis ir atklāt ceļu, kā to izdarīt,
nepārkāpjot cilvēku pieņemtās normas tai pašā laikā iekļaujot maksimāli daudz
sapratnes par to, kas tad īsti ir cilvēks, kādas ir viņa funkcijas. Šis ceļš
veic dažāda veida manevrus un iet cauri dažāda veida grūtības pakāpēm, kas
nepieciešamas cilvēka pašizziņas meklējumos un pasaules sapratnes nolūkos.
Tikai noskaidrojot, kas
un kāds ir cilvēks, mēs noskaidrosim kas un kāda ir pasaule mums apkārt.
Kasīrers raksta, ka pašizziņa ir cilvēka galvenais ‘bīdītājs’. Tieši tā palīdz
kultūras filozofijai attīstīties un iedziļināties cilvēka eksistences
realitātē, beigās atklājot pasaules noslēpumus.
Ja pieņemam, ka cilvēks
rada savu pasauli jeb realitāti, tad jārēķinās ar to, ka tā var sadurties ar
citu cilvēku radītām realitātēm vai arī būt kādas citas ‘īstās’ realitātes
radītā realitāte un nemaz patiesībā nepastāvēt, bet tai pašā laikā sadurties ar
citām viltus realitātēm un mijiedarboties ar tām, padarot ‘īsto’ realitāti tik
daudzšķautņainu, ka tā papildina pati sevi un tai nav vajadzīga mijiedarbība no
ārpasaules.
Kāpēc
E. Kasīrers runā par cilvēka pašizziņas „krīzi”?
Par
cilvēka pašizziņas krīzi (lūzumu, grūtu pārejas stāvokli) tiek runāts laikmeta
kontekstā.
Reliģija
nostājas pret filozofiju, precīzāk pret stoiķiem. „Stoicisma pasludinātā
cilvēka absolūtā neatkarība (…)kristietībā pārvēršas par galveno ļaunumu un
maldiem.” Cilvēks kļūst par individuālu vērtību.
Filozofija,
daudzās tās nozarēs, sastopas ar pretrunām, kas padziļina pašizziņas krīzi.
Var
aplūkot filozofiju no diviem aspektiem: laiku, kad tika uzskatīts, ka pasaule
ir visuma centrs, un laiku, kad sāka uzskatīt, ka Zeme nav visuma centrs un
Saule neriņķo ap to.
Cilvēkiem
patīk visu sakārtot pa plauktiņiem, norādīt formu. Un tad pēkšņi viņiem pasaka,
ka pasaule, kura līdz šim bija bijusi ar robežām un galējību, ir kļuvusi
bezgalīga, ar nebeidzamām iespējām. Cilvēkam, kurš sevi bija pieņēmis vērtēt
savas pasaules kontekstā, tagad jāpārfrāzējas uz citu, uz visuma kontekstu un
tā iespējām.
Kādas
tradīcijas vai refleksijas par cilvēku var saskatīt ieskicētas E. Kasīrera
sniegtajā eiropeiskā cilvēka pašizziņas vēstures apskatā?
·
Pašizziņa ir cilvēka galvenais ‘bīdītāj’
spēks
·
Pašapziņa ir pirmā pašrealizācijas
prasība
·
Elementārākās darbības un pretdarbības
rada visas zināšanas
·
Intelekts un cilvēka jutekliskums ir
divas dažādas lietas
·
Dabā, tāpat kā cilvēka zināšanās,
augstākās formas attīstās no zemākām
·
Cilvēks nevar dzīvot, ja patstāvīgi
nepiemērojas apkārtējai pasaulei
·
Pasaule izcelsmi nevar izzināt, ja
nezina cilvēka izcelsmi
·
Cilvēku zināšanu devēji ir paši cilvēki
·
Cilvēka būtību nevar definēt
vispārpieņemtās formulās vai ievietot konkrētā formā
·
Tikai cilvēks pats sevi spēj apzināties
savos apziņas terminos
·
Cilvēks ir cilvēks tad, kad viņš meklē
savus eksistences nosacījumus un tos patstāvīgi analizē
·
Lai cilvēku definētu, nepieciešams
atmest visu lieko jeb eksistences ārējās un nejaušās iezīmes
·
Cilvēka būtība atkarīga no tās sev
piešķirtās vērtības
·
Galvenais cilvēka pienākums ir sevis
iztaujāšana
·
Tikai apzinoties, ka cilvēks pats rada
realitāti, viņš kļūst stabils un monolīts
·
Dzīves patiesā vērtība atrodas mūžīgajā
kārtībā
·
Spriestspēja ir cilvēka centrs
·
Visums ir nepastāvība, dzīve – apliecinājums
·
Cilvēks ir pilnīgā līdzsvarā ar visumu
un nekas šo līdzsvaru nespēj izjaukt
·
Tikai augstāks spēks spēj padarīt
cilvēka prātu šķīstu un kārtīgu, apgaismotu
·
Cilvēku raksturo viņa dabas bagātība un
netveramība, mainība un elastība
·
Cilvēki ir pretrunīgi un nav homogēni
·
Definīcija, kuru nebalsta pieredze, ir
spekulācija
·
Cilvēks ir divējāds – pirms grēkā
krišanas un pēc grēkā krišanas
·
Tā kā cilvēks ir Dieva atveidojums, tad
saprotams, ka cilvēks ir tikpat noslēpumains, cik Dievs
·
Tiek nojaukta siena starp cilvēku un
dabu
·
Bezgalība nozīmē neizmērojamu un
neizsmeļamu realitātes bagātību un neierobežotu cilvēka intelekta varenību
·
Čarlza Darvina pētījums „Sugu
izcelšanās”
·
Nav atsevišķu sugu, ir tikai viena
vienota dzīvības straume
·
Gala iznākums ir atkarīgs no darbības un
tās virziena
·
Cilvēks kā augstākās sugas dzīvnieks
·
Cik zinātņu, tik perspektīvu uz cilvēka
rašanos
Kas
ir „simboliskais universs”?
Simboliskais
universs ir viens no cilvēka realitātes uztveres slāņiem, kas sevī ietver
valodu, mītus, mākslu, reliģiju. To stiprina pieredzes un domāšanas process.
Vai
attiecībā pret cilvēka definīciju „cilvēks ir animal rationale” E.
Kasīrera sniegtā definīcija („animal symbolicum”) ir paplašināta vai
sašaurināta definīcija?
Animal symbolicum ir
paplašināta definīcija, jo cilvēka kultūras dzīves formas ir simboliskas un tā
tās tiek arī uztvertas. Pats cilvēks sev ir simbols.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru