svētdiena, 2016. gada 10. janvāris

Kārļa Skalbes ”Pasaku” tematika un Dzīvnieku simboliskā nozīme Kārļa Skalbes ”Pasakās” (AU, 2013)

Kārļa Skalbes ”Pasaku” tematika

Zenta Mauriņa par Kārļa Skalbes pasakām saka tā: ” Bagāts ir nevis tas, kam daudz pieder, bet tas, kam nekā vairāk nevajag un kam vienmēr ir ko dot.”(Mauriņa Z. 1990:48). Tieši šie vārdi jau pasaka priekšā, ka Kārļa Skalbes pasakām cauri vijas labo un slikto spēku pretstatījums (ietekmējoties no tautas folkloras), pārveidojot tos sabiedriskās, sociālās, mitoloģiskās un ar fantāziju pilnās formās. Skalbe maina labā un ļaunā polaritāti, jo labais vairs nav skaistais un derīgais, skaistais nav labais un ļaunais var būt labais. Tas var būt skaistais un derīgais, tikai jāatceras, ka derīgs ļaunais mēdz būt iznīcinošs un degradējošs, kā literārajā pasakā par Vērdiņu, kurā Ansis pieņem ļauno kā derīgo (un nav svarīgi, ka viņš to nezināja, jo tas bija Laimas dotais iniciācijas process, kas jāveic, lai sasniegtu patieso laimi), kas beigās noved pie pakalpības velnam un savas dvēseles degradācijas. Arī pasakā ”Meža balodītis”, šķietami labais un nevainīgais putns, balodītis, aizved ķēniņu praktiski nāvē. Simboliskai labais un miermīlīgais putns pieņem negatīvo ļauno nozīmi kā nāves vēstnesis.
Skalbe arī parāda, ka cilvēks nav tikai labs vai ļauns, kā, piemēram, ķēniņš vairs nav tikai augstākās sabiedrības kārtas bagātais pārstāvis, bet gan spēj just daudz dziļāk un pat sāpīgāk kā citi līdzcilvēki. Tieši cilvēciskās sāpes ir mainījušas viņa raksturu, kā pasakā ”Kaķīša dzirnavas”. Vecais valdnieks, sievas nāves dēļ, iegrimis dziļā depresijā un sācis uztver pasauli saasināti. Arī ”Bendes meitiņā”, bende no sabiedrības skatupunkta tiek attēlots kā ļaunais, bet autors ļauj lasītājam arī ieraudzīt otru tā personības šķautni – mīlestību pret savu meitu, pat ja tā ir teikta mēmiem vārdiem.
Tiek radīta empātija pret negatīvajiem tēliem, saglabājot to mazo cerības stariņu uz grēku nožēlu un piedošanas saņemšanu, kas tik ļoti raksturīgs Kārļa Skalbes literārajām pasakām. Visiem ir dota otrā iespēja, jo visiem ir tapts piedots, kā ”Kaķīša dzirnavās”, kur Kaķītis sarunā ar Ķēniņu piedod saviem pāri darītājiem, tādejādi dodot tiem iespēju mainīties. Tā ir ideja par veidu, kā pretoties ļaunumam ar vienkāršu piedošanu un līdz jušanu. Autors pasakās izvēlās garīgā spēka līdzekļus, respektīvi, ļaunu neatdarīt ar ļaunu, bet uzvarēt ar gara spēku, ar zināšanām, kā, piemēram, pasakā ”Piecpadsmit” gudrais vīrs pret pilsētas iedzīvotājiem neizjūt dusmas, pēc tam kad tas ir bijis apsmiets un izvadīts no pilsētas, jo viņš apzinās, ka šie viltus gudrības slavinātāji nezina citu dzīvi, citas gudrības, un vienīgais veids, kā atvērt tiem acis, ir ļaut būt brīviem no aizspriedumiem un ieklausīties dabā, skaitīt debesu zvaigznes.
 Mainās arī izvirzītā konflikta veids – ne tik svarīgi vairs ir ārējais, fiziskais konflikts kā iekšējais, psiholoģiskais, piemēram, galvenajam varonim pasakā ”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” meklējot savai dzīvei dziļāku jēgu, fiziskā cīņa notiek ar jūru, sabiedriskā ar debess malas ļaudīm, bet arī attieksmēs ar šiem ”miera cilvēkiem” varonis izcīna smagu garīgo cīņu, izejot psiholoģiski grūtu pārbaudījumu ceļu (pēc: Ķikāns V. 2006: 64). Kā arī viņš izcīna cīņu pats ar sevi, cenšoties atrast sevī spēku pasauli redzēt tāpat kā agrāk – ar mīlestību pret dabu.
Svarīga ir gara un idejas brīvība, sapnis. Protams, pārlieku liela sapņainība un idejas brīvība par lietu esamību un nākamību var novest purvā, kā pasakā par ”Ezerieša meitu”. Ezerieša meita ar visu savu dvēseli tiecās pretim savam sapnim, tādejādi pagāja laiks, un sapnis nomira reizē ar viņas jaunību. Var teikt, ka viņas skaistums bija tas ļaunais šajā pasakā, jo tas padarīja Ezerieša meitu izvēlīgu un savā ziņā aprobežotu, un tieši viņas izvēlīgums neļāva viņai sasniegt patiesu laimi.
Alkas pēc neparastā, pēc neredzētā, nesajustā un pat nesmaržotā liek Kārļa Skalbes pasaku varoņiem doties ceļā, meklēt sevi caur nezināmo, caur bīstamo, caur sāpīgo, lai sasniegtu savu mērķi, lai atklātu sevi, lai saprastu sevi pilnībā kā pasakā ”Rozes smaržo”, kur galvenais varonis dodas pakaļ rozes smaržai caur rožlapām un ērkšķiem, caur asinīm un nāvi, jo viņš vēlas saprast, vēlas izjust ne tikai pasauli, bet arī sevi, jo viņš ir bijis dabai pakļautais. No dabas nācis un dabā aizgājis, kā tas raksturīgs arī daudzām citām Kārļa Skalbes literārajām pasakām. Atraisīšanās no civilizācijas, saplūsme ar dabu raksturīga daudziem varoņiem.
Daba tiek attēlota kā visvarens spēks – tā dod gan dzīvību, gan nāvi un arī augšāmcelšanos caur cilvēka vārdu, pēc tam to ņemot atpakaļ un atstājot tik akmens drumslas. Literārajā pasakā ”Miroņu saucējs” galvenais varonis kļūst par akmeni savas vēlmes dēļ – atmodināt tā sen mirušos biedrus, atdarīt to acis tās pasaules kailumam. Viņš neapzinās, ka tas, kas ir bijis miris nekad vairs nebūs tas, kas viņš bija, un ka daba nepieļaus dzīvot tam, kas ir mainījis tās ritumu, jo ar laiku tās kailums būtu klājies dzīvības valgiem. Bet ne vienmēr daba uzvar, jo cilvēki to sadala sīkās daļās, saceļ akmeņu mājas tik tuvu vienu otrai, ka zvaigžņotās debesis nevar lāgā vairs redzēt un jūrai klāt arī nav iespējams piekļūt, tik mēnesnīcā ir iespējams lūkoties. Daba ir atkāpusies cilvēku priekšā un zaudējusi savas tiesības, pat tik lielā mērā, ka vienīgā vieta, kur iespējams redzēt dzīvniekus, ir zooloģiskais dārzs, kurā dzīvnieki ir kļuvuši par aptaustāmiem eksponātiem kā pasakā ”Mēneša dārzā”. Notiek dabas nelietīga postīšana, tās neatgriežama degradācija, kas deģenerē arī pašu cilvēku. Tā kļūst par noteicošo un valdošo cilvēku sabiedrībā. Par sižeta raksturīgu konfliktu kļūst dabas un civilizācijas konflikts cilvēku sabiedrībā un atsevišķā indivīdā (pēc:Ķikāns V. 2006:67).
A.Šmite saka, ka ”Kārlism Skalbem piemīt tā priekšrocība, ka viņš no visiem pasaku dzejniekiem stāv vistuvāk dabai un katrai lietai. Kārlis Skalbe ar katru sīkāko priekšmetu prot sarunāties kā ar cilvēku.”(Šmite A.1985:17) Par piemēru var minēt pasaku ”Kaķīša dzirnavas”, kurā atdzīvojas sāls graudiņš, tējkanna vai vienkāršas lupatas, un tiem visiem ir savs stāsts, savas domas un jūtas. ”Kārļa Skalbes pasakās daba ir gan darbības vide, gan varoņu psiholoģisko pārdzīvojumu darbības fons un to raksturojuma līdzeklis, atsevišķos gadījumos  - dabas koptēls, līdzvērtīgs citiem.” (Danberga m. 1990:80)
 Dzīvība un nāve – labais un ļaunais – arī mainās, jo dzīvība var būt nāve un nāve var nest dzīvību, kā literārajā pasakā ”Sirmās dvēseles” dzīvība ir attēlota kā tumšais, bet ļoti konkrēts – tāds, kas pielūdz Dievu, un tomēr eksistē kā dzīvība, bet nāve simboliski ietver gaišā ar uguns vainagu segtā cilvēka tēlu kā saules un gaismas vēstnesi, kurš praktiski iznīcina tumsu, dabu un, patiesībā sakot, pats sevi, jo cilvēks ir daļa no dabas. Svarīgs ir nevis tas, ko autors pasaka pasakās, bet gan tas, ko nepasaka, jo tas nepateiktais kļūst vēl redzamāks caur ironiju uz pateikto jeb bieži vien arī ļauno. Pasakas morāle, pamācība ir jāsaprot pašam lasītājam caur emocijām bagātu piedzīvojumu, caur mirkli.
Varonis tuvinās simboliskam, nosacītam tēlam, kurā tiek iekļauta emocionāli piesātināta ideja par cilvēka garīgo pusi. Pasakās tēli atkāpjas no ārējās atbildības dzīves parādībām, bet tai pašā laikā izsaka māksliniecisku patiesību, atklāj parādību būtiskas, iekšējas iezīmes (pēc: Skraucis V.1970:247). ”Nabaga bramins” ir pasaka, kurā galvenais varonis sevī ietver ideju par harmoniju starp dvēseli un pasauli, pat ja tās sasniegšanai ir nepieciešams atbrīvoties no visa laicīgā, tai skaitā sievas, kas nemitīgi atgādina par laicīgajām baudām. Braminam vienīgā nepieciešamā bauda ir dvēseles miers sev un citiem, uz ko arī tiek norādīts pasakas beigās – viņš lūdzas par mirušā dvēseli, respektīvi, viņš lūdzas par pasaules vienaldzību, mantkārību, netaisnību. Bramins kļūst par patiesa svētā simbolu, kas tikai sapnī tiek atalgots.
”Galvenais nav sižets, fantastisku un dramatisku notikumu virkne, bet atsevišķa mirkļa izjūtas, pārdomas, noskaņas” (Švābe A. 1970:18). Pasaka ”Apakšzeme” parāda Kārļa Skalbes nebeidzamo talantu radīt brīnumainu pasauli arī pazemē, kur ir divpadsmit galvu velns un istabas, kurās slēpjas pasaules. Fantastiskās vietas un tēli, protams, sniedz lasītāja gara acīm baudu, bet tieši mazie Cēlāja pārdomu brīži vai īsās sarunas ar pasakas tēliem ir tie, kas parāda Cēlāja dvēseles spēku, kas liek izjust mirkli, lai cik absurds tas konkrētajā brīdī arī nebūtu. ”Mūžīgais students un viņa pasaka” vēsta par mirkļa straujumu, tā piesātinājumu un pagājumu, jo viens mirklis ir kā visa dzīve – vienā brīdī tu sāc mācīties dzīves ceļus un to zināšanas, un nākamajā tu esi jau pusmūža vīrs, kas turpina mācīties; te tu neredzi un nemīli, bet nākošajā mirklī nekas vairs nav tik svarīgi kā mīlestība.
Pasaules kārtību nespēj mainīt viens indivīds, bet spēj sevī saglabāt savus vērtības, skaistuma un emociju nozīmīguma kritērijus, kā arī tos mainīt. ”Jūras vāravā” jaunais puisis, apzinoties savas eksistences ne vajadzību pilsētas dzīvē un tās smacējošo tirgus auru, nezaudē sev izvirzītās vērtības. Jūras vārava vēl joprojām ir viņa sapņu iemiesojums, lai kuru sasniegtu, ir jāpārvar dažas dzīves uzliktās grūtības, kā nabadzība, alkas pēc ģimenes, kas sen jau devusies mūžībā, sapņu un cerību zušana, pilsētas smagais stāvs pretim dabas smalkumam un mīlestība pret jūras vāravu. Arī pasakā ”Pieticīgais zvejnieks” zvejniekam velns dod iespēju kļūt bagātam, iegūt jaunu sievu, dzīvot greznā pilī, bet zvejnieks atsakās brīdī, kad redz savas mājas jeb ģimeni, kas tam ir vērtīgākais zemes virsū.
Brīžos, kad Kārlis Skalbe ir tēlojis cilvēkus bez sirdsapziņas, netiek parādīts to dvēseles stāvoklis jeb kā viņu pārdarījums citiem atsaucas uz viņiem pašiem. Par piemēru var minēt pasaku ”Raganas māja”, kurā nama saimniece jeb ragana neizjūt praktiski nekādu žēlastību pret pieņemto kalponi, kas ir bāra bērns, un viņas meita Umba parādīja izcilu nežēlību pret bārenīti, uzgāžot tās jaunajām iniciējamajām drēbēm virsū darvu. Bet nevienā brīdī Kārlis Skalbe nenorāda, kādu ietekmi šie notikumi atstāj uz šo notikumu iniciatorēm jeb raganu un Umbu.
Alma Šmite Kārļa Skalbes pasaku varoņus iedala trīs grupās, līdz ar to veidojot trīs pasaku grupas (Šmite A.1985:18):
1)      ”Dzīves patiesības meklētāju pasakas, kuru varoņi ir nemierā ar esošo, tiecas dzīvi padarīt augstu un plašu kā debesis.” – ”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties”, ”Ezerieša meita”, ”Rozes smaržo”, ”Jūras vārava”, ”Milzis”
2)      ”Pieticīgo cilvēku jeb ”pazemīgo dvēseļu” pasakas. Pieticīgie cilvēki ir tie, kas civilizācijas ļaunumam pretim liek sirds skaidrumu un dvēseles skaistumu.” - ”Kaķīša dzirnavas”, ”Nabaga bramins”, ”Bendes meitiņa”, ”Meža balodītis”, ”Pelnrušķīte”, ”Ūziņš”, ”Ceriņa krūms”
3)      ”Alkatīgo un bezsiržu pasakas, kuru augstākā morāle ir kampt un rīt, kur vien iespējams.” - ”Pasaka par vērdiņu”, ”Ūdens māte”, ”Jūdass”, ”Labuma meklētājs”
Vēl es klāt pievienotu ceturto grupu, kas ir:
4)      Mīlētāju pasakas jeb patiesās mīlestības meklējumu un atradumu pasakas – ”Pasaka par pelīti”, ”Zaldāts”, ”Ceriņa krūms”, ”Papardes zieds” arī ”Jūdass”
 Kārļa Skalbes literāro pasaku tematika ir plaša, bet visizplatītākie tematu veidi ir:
1)      Dabas un civilizācijas mijiedarbe – dabas un pilsētvides tai skaitā cilvēku attieksmes, piemēram, ”Mēneša dārzā”, ”Miroņu saucējs”, ”Pasaku pūķis”
2)      Indivīda un sabiedrības sadursme – viena cilvēka cīņa pret uzspiestā vairākuma vēlmēm, piemēram, ”Mēneša dārzā”, ”Bendes meitiņa”, ”Pasaka par vara vīru”
3)      Zināšanas kā ceļš uz domas un gara brīvību – daba kā zināšanu avots, piemēram, ”Nabaga bramins”, ”Piecpadsmit”, ”Mūžīgais students un viņa pasaka”
4)      Cilvēka sirds šķīstība un dvēseles skaistums – pozīcija pret ļauno, attieksmē ļaunam neatdarīt ar ļaunu, piemēram, ”Raganas māja”, ”Melnais Pēteris”, ”Pieticīgais zvejnieks”
5)      ”Samaitāto” cilvēku dvēseles spējas – sods vai piedošana, piemēram, ”Par neizdodamo dālderi”, ”Ķēniņa svārki”, ”Melnais Pēteris”

6)      Mīlestības uzticības spēks – jūtu atklāsme caur pārbaudījumu, piemēram, ”Pasaka par pelīti”, ”Zaldāts”, ”Ceriņa krūms”
Dzīvnieku simboliskā nozīme

Daba Kārļa Skalbes literārajās pasakās ieņem lielu vietu. Tā ir kā fons visai darbībai un ne tikai fons – no tās atkarīga darbība, paredzējumi, cilvēku jūtas, visa notikumu gaita, cilvēku un citu varoņu raksturi. Daba iespiežas gandrīz katrā rakstītajā teikumā. Kārļa Skalbes teksti ir pilni ar dabas salīdzinājumiem, metaforām, epitetiem un personifikācijām. Daba pati kļūst par tēlu, tēlu, kam ir sava nozīme, jo pat vismazākais kukainītis var lasītājam sniegt informāciju zemapziņas līmenī (kur parasti dominē simboliskā pasaules uztvere) par to, kas notiks tālāk, vai kas raksturīgs galvenajam varonim. Piemēram, ja cilvēku salīdzina ar skudru, tas nenozīmē, ka viņš ir mazs un niecīgs, bet gan to, ka tas ir čakls sava darba darītājs. Lai izprastu dziļāk Kārļa Skalbes ”Pasakas” ir nepieciešams zināt simboliskās nozīmes, ja ne visai dabas terminoloģijai, tad vismaz dzīvnieku simboliskai nozīmei, skatoties ne tikai no pasaules skatupunkta, bet gan ņemot vērā arī autora piešķirto nozīmi konkrētajiem dzīvniekiem.

Balodis, dūja – Miermīlīgais, nevardarbīgais un maigais raksturs padarīja to par lēnprātības, maiguma un mīlestības jēdzienu, arī par bailīguma un pļāpības iemiesojumu, kļuvis par miera kustības simbolu. Erotisks mīļvārdiņš iemīļotajai, taču tika lietots, arī kā iesauka pērkamām sievietēm. Baložu olas spējušas izraisīt mīlas jūtas, viņu gaļai, iekšām un asinīm piemītot īpašas dziednieciskas spējas. Svēto Garu gandrīz vienmēr attēlo kā balodi. Septiņas Svētā Gara dāvanas (gudrību, saprātu, labu padomu, stiprumu, zināšanas, lēnprātību un dievbijību) iemieso septiņi baloži, baloži simbolizēja arī tikko kristītos. Kapu simbolikā balodis ir ”dvēseles putns”. Ķīnā tas simbolizēja laulāto uzticību un ilgu mūžu, auglību(pēc: Pijola S. 2006:25[1]). Indiešiem un daļēji arī ģermāņiem tumšs balodis skaitījās nāves un nelaimes putns. Islāmā balodi uzlūko par svētu. Balts balodis ir arī vienkāršības, skaidrības simbols. Dažkārt tas simbolizē kristieti vai mocekli, vai arī dvēseli, kas izjūt debesu mieru, kā arī vienu no četriem pamattikumiem – mērenību (pēc: Cepīte I. 1994:22).
            ”Meža balodītis”- autors balodi burtiski neattēlo, tik dzirdama tā runāšanās jeb balss. Šajā pasakā balodis varētu drīzāk nozīmēt dvēseles putnu, kas sauc ķēniņu uz viņpasauli, kas arī burtiski notiek. Tāpat arī balodis iemieso ķēniņa atmiņas par savu jaunības dzīvi, liekot tam doties cauri savām atmiņu takām (pirms nāves cilvēks redz visu savu dzīvi pazibam gar acīm).
Cūka – šis dzīvnieks galveno kārt simbolizē netīrību, bet senajās kultūrās tas bieži bija auglības un labklājības simbols, starpnieks ar dievību. Senajā Ķīnā simbolizēja vīrišķo spēku. Kristīgajā simbolikā cūka ir ēdelības un tumsonības simbols (pēc: Pijola S. 2006:44). Sivēnmāte ir auglības simbols, un tās atveidu uzskatīja par veiksmi un auglību nesošu amuletu. Paradums vārtīties dubļos un netīrumos bieži simbolizē zemiskumu un rupjību. Viduslaiku mākslā cūka norāda uz nesavaldīgu uzvedību, īpaši uz negausību un netiklību, kā arī uz tumsonību(pēc: Cepīte I.1994: 33).
            ”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” – autors cūku sākotnēji attēlo kā kaujamo priekš lielajām cūku bērēm, vēlāk nonākot pie secinājuma, ka visi cilvēki patiesībā ir cūkas, kas ir tumsonīgas, ieslīgušas pašapmānā, lai gan tiek tēlotas tīrīgas, paklausīgas un kā auglības un labklājības simbols, kas vēlas būt apaļas kā bumbas un dzīvot mūžīgā mierā, gulēt mūžīgā miegā. Tā ir ironija par cilvēka divējādo dabu, pretstatot cilvēka ārējo uzvedību, izskatu pret dvēseles sagrauzto būtību, protams, norādot uz faktu, ka ir iespējams mainīties, tikai jāpamet cūku aizgalds, kas šajā situācijā simboliski nodēvēts par debess malu.
Čūska – uztver kā pazemes un mirušo valstības simbolu. Bībelē aprakstītais ienaidnieka iemiesojums, bet vara čūska ir krustā sistā Pestītāja prototips. Simbolikā priekšplānā izvirzās čūskas negatīvā nozīme, bet ir pazīstams arī noslēpumaini pozitīvs čūskas novērtējuma aspekts, kas saista čūsku ar zemi un pazemi, mājas čūskas nes senču dvēseļu svētību, čūskas ir nozīmīgas arī dziedināšanā un ticībā uz atdzimšanu(pēc: Pijola S. 2006:46). Čūska parādās gan kā htoniska būtne, gan kā cilvēka pretiniece, gan kā dvēseles iemiesojums, gan kā seksuāls simbols, gan arī kā mūžīgās atjaunotnes spējas simbols, vidutāja starp dieviem un cilvēkiem. Čūsku pielūdza arī kā likteni. Vecajā Derībā čūska ierindota starp nešķīstajiem radījumiem, tēlota kā grēka un kā sātana prototips, bet čūska ir satopama arī kā gudrības simbols. Romiešu mājokļos tās simbolizēja mājas un ģimenes garus. Čūska simbolizēja mūžīgos draudus pasaules kārtībai(pēc: Cepīte I.1994:34).
”Ezerieša meita” – čūskas tēls šajā pasakā tiek simbolizēts kā viltīga un nodevīga kaislība, kas ložņā apkārt Ezerieša meitas sirdij, tēlojot sapni pēc, kura tā tik ļoti alkst, kā arī alkas pēc naudas, kas noved cilvēka dvēseli purvā. Čūska kā visa ļaunā kārdinātājs. Savā ziņā pats Ezerieša meitas skaistums ir čūska, kas steidzas aptīt savu upuri un lēnām nosmacēt to, atstājot tikai rūgtas atmiņas par to.
”Karaļa krāsnkuris” – autors cilvēku pielīdzina čūskai, kas kož pati sev astē (Uroboross), norādot, ka vairs nav tie laiki, ka cilvēki ir kļuvuši statiskāki, jo tagad ir svarīga apļveida kustība – visi vienmēr atgriežas savā sākotnējā pozīcijā. Arī cilvēks kā čūskas rakstura iemiesotājs – ja pašam netiks, tad citiem arī nedos.
Ērglis – varas un aizsargāšanas simbols, kas simbolizē pie dieviem aizejošā mirušā dvēseli. Sīrijā tas ir kristību simbols. Ērglis ir simbols, kas apliecina gaismas uzvaru pār tumšajiem spēkiem. Kristīgajā ikonogrāfijā ērglis ir apustuļa Jāņa simbols. Ērglim piedēvē tikai pozitīvu nozīmi (spēks, atjaunotne, kontemplācija, asredzīgums, karaliskums).Kristietības laikā uz to attiecināja valdnieka taisnīguma tikumu, tomēr arī augstprātības grēku. Uz klints sēdošs ērglis simbolizēja vienpatnu karotāju, ērglis, nolaidies uz priedes, apzīmēja ilgu, nezūdoša spēka pilnu mūžu(pēc: Pijola S.2006:60). Bībelē ērglis ir Dieva visvarenības un ticības spēka simbols, bet viduslaikos ērglis bija atdzimšanas un kristības, kā arī Kristus un debesbraukšanas simbols. Ērglis ir arī apceres un garīgās atziņas simbols. Ērglis simbolizē gan vienu no septiņiem nāves grēkiem – lepnību, gan vienu no pamattikumiem – taisnīgumu (pēc: Cepīte I.1994:49).
            ”Nabaga bramins” – ērglis kā svētā gara simbols, kas pieskata bramina dvēseles šķīstību. Noteiktā kontekstā ērglis var simboliski nozīmēt arī pašu braminu kā taisnīguma iemiesojumu, Dieva ticības un visvarenības spēka simbolu, jo tas ir gatavs atteikties no laicīgās dzīves Dieva vārdā.
Gulbis - cēlas apskaidrotības jēdzies, tam piemīt paredzēšanas spējas. Jaunavas varēja pārvērsties gulbju meitenēs – gaišreģēs. Gulbis simbolizē sieviešu grāciju(pēc: Pijola S.2006:73). Balts gulbis simbolizē gaismu, tīrību un iznesību. Slāvu, skandināvu Mazāziju tautās gulbis simbolizē skaistuli, debesu jaunavu. Tālajos Austrumos gulbis simbolizē iznesību, izcilību un drošsirdību. Gulbis simbolizē vidutāju starp ūdeni un uguni. Mirstoša gulbja dziesma kļuva par cilvēka pēdējo darbu vai vārdu simbolu(pēc: Cepīte I.1994:58).
”Karaļa krāsnkuris” – Kārlis Skalbe karalieni attēlo kā gulbi, tās apģērba dēļ un nešaubos arī tās rakstura dēļ. Gulbis kā sieviete ir cēluma un dižena skaistuma, grācijas simbols. Tiek norādīts, ka karaliene būs laba māte savam bērnam. Viņai tik tiešām piemīt paredzēšanas spējas, jo sapnī redz sava dēla acis mirušas, kas vēlāk piepildās, ka karaļvalsts tiek iekarota un karaliene ar karali mirst.
Jērs - tas simbolizē labestību, nevainību un šķīstību. Jērs kļuva arī par Kristus un viņa upura nāves simbolu, jēru vai aitu grupas apzīmē īsteni ticīgos vai mocekļu baznīcu(pēc: Cepīte I.1994:64).
”Karaļa krāsnkuris” – nokauta jēra acis simbolizē nāvi, kuru karaliene ierauga sava dēla acīs sapnī. Viņš ir nācis savu māti brīdināt par nāvi, kas to sagaida. Jaunais cilvēks parādās kā Kristus vēstnesis.
”Vilkacis” – brīdī, kad vilkacis aizvelk jēru savai maltītei, rodas asociācijas ar viņa sievu, kas ir tikpat nevarīga, trausla un baiļu pilna meklējot savu vīru. Praktiski vilkacis parāda ar šo jēru, ka viņš saplosa savu sievu. Sievu, kas simbolizē labestību, nevainību un šķīstību ar to vien, ka viņa mīl savu vilkaci, lai kāds viņš arī nebūtu.
Kaķis -ambivalents simbolisks dzīvnieks. Japānā ieraudzīt kaķi ir slikta zīme. Ēģiptē pieradināto, izveicīgo un noderīgo kaķi godāja kā svēto dzīvnieku. Viduslaikos kaķus uzskatīja par raganām piederošiem, melnus runčus – par velna simboliem(pēc: Cepīte I.1994:66).
            ”Kaķīša dzirnavas” – kaķis kā brīvības un piedošanas simbols, kam piemīt deviņas dzīvības – katra vienam pārbaudījumam. Autors lasītājam sniedz divus kaķu veidus: melno kaķi, kas ir slēdzis līgumu ar velnu un ir ļauns (lai gan augļotājam, mūsdienās kreditoram ir tāds darbs, kāds viņš ir), balto kaķīti, kas ir sirdsšķīsts, nesamaitāts, saprotošs un piedodošs. Kaķis nozīmē arī sirds siltumu, kas izpaužas draudzībā, kas jānopelna.
            ”Degoša sirds” – kaķis kā mājas pavarda sargātājs, arī kā īsta vīrieša paraugs mazajam puikam, kam tik ļoti trūkst tēva spēcīgās rokas. Kaķis simbolizē šajā pasakā ģimenes vērtības, mīlestības patieso spēku un sirds skaidrību, daloties ar sev tuvajiem saimniekiem visās maltītēs.
            ”Raganas māja” – tiek attēloti pavisam trīs kaķi: aptiekārs, mācītājs un virsmežkungs. Visi trīs kaķu tēli attēloti negatīvā nozīmē – aptiekārs simbolizē augstpārtību, mācītājs/mānītājs simbolizē zagšanu, virsmežkungs simbolizē dzeršanu, bet visi kopā simbolizē raganas kalpus.
Kaza – kaza kā barotāja. Kazas rags simbolizē arī auglīgo dabu. Kristietības simbolikā kaza kā „mēma radība” dievbijīgi klausās. (Pijola S. 2006:84), Indijā kaza simbolizē pirmmatēriju, kas ir pirmmātes iemiesojums (pēc: Cepīte I.1994:69).
”Ezerieša meita” – autors kazu konkrētajā pasakā attēlo baltā krāsā, kas liecina ne tikai par tās auglību, bet arī par sava veida svētumu un skaistumu, kas, iespējams, caur tās pienu tiks nodots tam, kas tajā mazgājas un izskatās, ka tā arī notiek, jo Ezerieša meita kļūst skaistāka, auglīgāka. Diemžēl kazas ir arī ietiepīgi radījumi, kuras ir grūti valdāmi - savā noteiktā šķautnē Ezerieša meita ir kaza, jo viņa nepārtraukti spītē liktenim un tikai vecums un kauns liek tai salūzt respektīvi padoties.
Krauklis - uzskatīts par ļaunu zīmi, kas vēsta slimību, karu vai nāvi. Bībelē krauklis pieskaitīts nešķīstiem dzīvniekiem. Viduslaiku simbolikā krauklis norāda uz nāves grēku Negausību. Daudzām tautām krauklis tomēr ir dievišķs, ar sauli saistīts putns. Dažkārt kraukļus uzskatīja par nežēlīgiem vecākiem, kas atstāj novārtā savus mazuļus, tie simbolizē pašizvēlētu savrupību. Kristietībā krauklis simbolizē ķecerus un neticīgos (pēc: Cepīte I.1994:75).
”Pelnrušķīte” – ”Viņa izplūca spalvu pa spalvai kā savas dzīves tumšās stundas, un zem viņas pirkstiem parādījās kraukļa miesa. Tā bija liesa un zilgana kā pelni.”(Skalbe K.2002:139). Šis ir nāves krauklis, uz ko autors norāda jau rindkopu iepriekš: ”Bet krauklis bija sazāļots, un, kas viņu ēda, tam bij jāmirst.”(turpat). Krauklim jau dzīvam esot nāve ir tā simbols, bet, kad tas ir miris, viņa nāves simbolika pastiprinās pat divkārtīgi. Lai gan Pelnrušķīte ir uzticīga savai pamātei, viņa varēja kraukli neēst kaut vai tikai tā paša žēluma dēļ, ko tā izjuta pret kraukli.
”Jūdass ” – kraukli Skalbe attēlo kā Jūdasa vienīgo patieso draugu, kas patiesībā ir Jūdasa netikums, kurš neļauj tam just. Un tikai brīdī, kad krauklis pamet Jūdasu, pēc tam kad izknābis tam acis, Jūdass sāk just sevi, pasauli, iespējams saprast princeses jūtas, un viņš nespēja tikt ar to galā. Kopš laika sākuma krauklis bija Jūdasa nāves simbols, kas palīdzēja ieraudzīt skarbo realitāti.
Pārsvarā lielākajā daļā pasaku, kurā pieminēts krauklis, kāds mirst fiziski vai garīgi, vai arī pāriet no vienas pasaules otrā, apzīmējot nāves un pārejas simboliku.
Lakstīgala – simbolizēja cilvēku tiekšanos pēc prasmes sasniegt valodas labskaņu. Lakstīgalas vārds šad un tad ir sinonīms vārdiem ”dziesma” un ”dzeja”. Tautas medicīnā naksnīgās dziedātājas gaļu ieteica kā līdzekli pārmērīgas miegainības novēršanai. Austrumos un Eiropā lakstīgalu un tās dziesmu uzskatīja par laimi nesošu zīmi(pēc: Pijola S. 2006:106).
”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” – Skalbe lakstīgalu sākotnēji attēlo nevis kā dziedošu putnu, bet kā resnu topošo cepeti uz Mārtiņiem. Zīmīgi ir tas, ka pasakā putni nedrīkst dziedāt, jo tie traucē gulēt, bet paši pasakas varoņi ir gatavi ēst lakstīgalas gaļu, nezinot, ka tā tos modinās no miegainības. Iespējams, Skalbe ar šo putnu norāda uz to, ka pasakas varoņi ir sasnieguši konkrētu punktu, kad tie sāks mosties no to ”cūku miega” un tumsonības, paverot ceļu uz gaišāku nākotni. Lakstīgala simbolizē arī cerību par izdošanos gaidāmajās grūtībās.
Muša – no matērijas šķirtā un mūžīgi klīstošā dvēsele. Visbiežāk mušas tēls saistās ar slimību, nāvi un velnu. Priekšstats, ka cilvēku apdraud slimību dēmoni mušas izskatā (pēc: Cepīte I.1994:102).
            ”Piecpadsmit” – Kārlis Skalbe mušas attēlo kā simbolu cilvēciskai tumsonībai, kā nerimstošām tukšām domām, kuras izplata gudrības slavinātāji ar mušu vainagu galvā. Mušas ne gluži kā fiziskās nāves simbols, bet gan garīgās.
Pele - tautu ticējumos viduslaikos pele iemiesoja raganu vai mirušā dvēseli, balta pele – miruša bērna dvēseli(pēc: Cepīte I.1994:109).
            ”Pasaka par pelīti” – pelīti autors atveido kā mazu nevainīgu zvēriņu, mājas gariņu, mirušās līgavas iemiesojumu. Pele kā augšāmcelšanās simbols, kā simbols mirušajai līgavai, kuru tik kvēli bija mīlējis ķēniņa dēls, ka nav spējis ne ēst, ne dzert, ne tā īsti gulēt līdz mazā pelīte tam nebija parādījusi, ka tas nav viens šai pasaule un viņa mīla vienmēr būs kopā ar to.
Putns – cilvēka domu izteikšanas simbols. Tiek uztverti pozitīvi. Bieži iemieso cilvēka vēlmi atraisīties no zemes smaguma. Cilvēka ķermeni atstājušo dvēseli bieži attēlo kā putnu. Putns sevī iemieso arī gudrības simbolu (pēc: Saleniece R. 2002: 415).
”Ķēniņa dēla trīs dārgumi” – zelta putns, kas dēj zelta olas – simbolizē labklājību, bagātību arī mīlestību. Kārlis Skalbe tā īsti šo putnu neattēlo pasakas sākumā, vēlāk gan tas iegūst savas aprises, simbolizējot arī uzticību, jo nevienam svešam nedzied savu dziesmu kā vien ķēniņa dēlam.
Kārļa Skalbes pasakās ir sastopama plaša putnu daudzveidība. Bieži vien putni ir saistīti ar cilvēka dvēseli gan tai esot fiziskajā ķermenī, gan pametot to. Putni ir gan ļauni, gan labi un spēj arī mainīt savu sūtību, piemēram, mierīgais balodis kļūst par aizkapa valstības saucēju.
Tārps – dažām tautām ir no tumsas un nāves atmodušās dzīvības simbols, jo dzīvo netīrumos un zem zemes. Viduslaikos mēdz identificēt ar čūsku vai ar velnu(pēc: Cepīte I.1994:144).
            ”Apakšzeme” – cilvēka dvēseles tārps, kas to grauž no iekšienes, atņemot cilvēkam spēju domāt, just un redzēt. Šis tārps pastiprina cilvēka bailes – šajā gadījumā palikt bez darba, bez dzīves mērķa. Savā ziņā arī paša Cēlāja dvēseli grauza tārps, jo tas sevi bija ziedojis pārcēlāja darbam, nejūtot sāpes un ciešanas.
Vālodze – Ķīnā simbolizē pavasari, kāzas un prieku(pēc: Cepīte I.1994:155).
”Piecpadsmit” – autors vālodzi tēlo kā govju gani, kas labi dara savu darbu, līdz mušas to neiemidzina. Vālodze varētu simbolizēt mieru, kas tiek radīts paša spēkiem, jo šajā gadījumā vālodze salasīja visas pasaules mušas, lai daba iegūtu mieru.
Vilks – tas parādās gan kā negatīvais, mežonīgais, velnišķais, gan arī kā pozitīvais, garam radniecīgais. Ziemeļeiropā un Grieķijā satopams kā gaišais simbols, apzīmē arī palīdzīgus dzīvniekus un htoniskus spēkus. Vilks ne reti parādās arī kā dvēseļu pavadonis. Ģermāņu mitoloģijā vilks satopams kā bīstams dēmons, kas ar savu gaudošanu pavēsta pasaules galu. Daudzām tautām vilks simbolizē karu vai agresiju. Kristietībā vilks apzīmē spēkus, kas apdraud ticību, kas dažkārt simbolizē Kristus nāvi. Vilks ir arī nāves grēku miesaskāres un skopulības simbols. Viduslaikos vilks ir draudošais, dēmoniskais dzīvnieks, jo tā izskatā parādās velns, raganas un burvji (pēc: Cepīte I.1994:157).
            ”Vilkacis” – vilks kā viena daļa no cilvēka mežonīgās, negatīvās un pat asinskārās dabas. Vilks kā cilvēka otra, dionīsikā puse, kas neredz tālāk par savu labumu. Dzeršana, asiņainas medības, ālēšanās – tas viss noveda galveno varoni līdz nespējai kļūt par cilvēku. Un tikai tad, kad tas spēja pieņemt, cilvēku pasaules tikumus, kā savējos un netikumus padzīt no savas dabas, viņš kļuva atkal par cilvēku, šoreiz tāds kas mīlēja savu sievu un bērnus vairāk par sevi. Simbols mežonībai.
            ”Sarkangalvīte” - vilks tiek tēlots biedējošs ar lielām sarkanām acīm, bet viņš tomēr prot notēlot nevainīgu suni, kas ir tikai draudzīgs ar Sarkangalvīti. Pavisam noteikti viltības un asinskāres iemiesojums, kas beigās par savu darbību saņem sodu, kas ir nāve.
Zirgs – sākotnēji zirgu uzskatīja par htonisku dzīvnieku, kam sakars ar uguni un ūdeni kā dzīvības devējiem, bet reizē arī draudīgiem spēkiem. Zirgu simboliski saista ar mēness spēkiem. Dažu tautu priekšstatos zirgs parādās kā dvēseļu pavadonis. Negatīvi zirga tēls parādās grieķu mitoloģijā, kur tas kā pus-cilvēks pus-zirgs apzīmē nevaldāmas cilvēciskās un dzīvnieciskās dziņas, bet spārnotā zirga Pēgasa tēls sasaucas ar gaismas simboliku. Baltu zirgu uzskata par saules un debesu dzīvnieku, par dieva kumeļu un par prāta savaldītā spēka simbolu vai arī par prieka un uzvaras simbolu. Zirgs kā jaunības, spēka, dzimumdziņas un vīrietības simbols saistās gan ar pozitīvo, gan ar negatīvo(pēc: Cepīte I.1994:165).
            ”Ūziņš” – šajā pasakā autors parāda, ka zirgs var būt daudz labāks draugs kā cilvēks, labāks uzklausītājs un mierinātājs. Ilguma tēvam zirgi nozīmē daudz, jo tas daudzus gadus ir ziedojis zirgu aizstāvim Ūziņam – ceptas olas Jurģos – un strādājis ar tiem kopā, dien dienā, visa sava mūža garumā kā uzticama komanda, kas spēj sasniegt visu. Zirgs ir kā draudzības, uzticības un darba simbols.
            Zirga tēls Kārļa Skalbes pasakās tiek tēlots kā palīgs, cilvēka līdzbiedrs gan meklējot izredzēto, gan strādājot, gan dodoties karā, gan arī kā senaizmirsts draugs.
Zirneklis – simbols ar negatīvu nozīmi, pa retam arī viltīga būtne. Kristīgajā simbolikā zirneklis ir ”ļaunais” pretstats ”labajai” bitei un parasti pārstāv grēcīgas dziņas, kas cilvēkam izsūc asinis. Tautas ticējumos zirneklis tomēr ir arī dvēseles iemiesojums. Dažos Alpu apgabalos krusta zirnekli uzskata par svētu būtni un laimes nesēju. Senajā Ķīnā tas nozīmēja tuvu laimi (pēc: Pijola S. 2006:189). Indijā to izprot kā kosmiskās kārtības simbolu un kā sajūtu pasaules ’’audēju’’. Tas ir arī saules simbols - tīkls var simbolizēt dievišķā gara vai intelekta emanāciju (pasaules izcelšanās izskaidrojums ar dievības radošās enerģijas izplūšanu). Upanišadās tas parādās kā garīgās pašatbrīvošanās simbols (pēc: Cepīte I.1994:166).
”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” – autors skaidri liek manīt, ka zirneklis un tā tīkls, kas simbolizē miglu, ir ļauns asins sūcējs, kas padara cilvēkus par bezjūtīgām būtnēm, atņemot tiem visu labo, respektīvi, to kā dēļ ir vērts dzīvot. ”Tā nemaz nav migla, tas ir zirnekļu tīkls[…]visu šo malu ir ietinis briesmīgs zirneklis. Viņš izzīž visiem asinis un atstāj tikai taukus. Kas ilgāk dzīvo viņa tīklā, tas paliek par bezjūtīgu tauku piku. Un tas nav miers, ko viņi slavē, tie ir ģiftīgi tvaiki, ar kuriem zirneklis tos apreibina, lai varētu izzīst tiem smadzenes.”(Skalbe K.2002:16) Iespējams, skatoties no tautas mitoloģijas skatupunkta, cilvēki nav izsūkti, bet gan viņu dvēseles pa zirnekļa pavedienu ir devušās prom no to saimnieku ķermeņiem uz debesīm, jo debesis šajā pasakā ir ar roku aizsniedzamas.
Zivs – tā ir gan auglības, gan nāves simbols. Kā dzīvības un auglības simbols zivs ir daudzviet sastopams talismans. Ēģiptē zivis uzlūkoja par svētām un vienlaikus par draudīgām un pārdabiskām. Zivs ir viena no senākajiem slepenajiem Kristus simboliem. Kristīti ticīgie salīdzināja sevi ar zivi, kas atdzimusi kristītos ūdeņos. Zivs kā Kristus iemiesojums simbolizē garīgu barību un kopā ar maizi – Svēto Vakarēdienu(pēc: Cepīte I.1994:166).
            ”Jūras vārava” – zivis tēlotas dažādos veidos – gan lielas un varenas, gan mazas un vājas – un visas beigās apzīmē tikai vienu – jaunā puiša dvēseli un tā sapņus, kuru dēļ tas gatavs ziedot tēva mājas un naudu, mātes doto dziesmu grāmatu, kas ir daudz vērtīgāka par citām pasaules laicīgajām lietām. Jūras vārava ir simbols nepiepildītai mīlestībai, savā ziņā jaunā puiša nāvei, jo dzintara pils atrodas zem ūdens, kur tikai jūras iemītnieki spēj dzīvot.

Izmantotās literatūras saraksts

1.      Cepīte I. (galvenā redaktore)(1994), Herdera vārdnīca: Simboli, Rīga: Pētergailis
2.      Danberga M. 1990.Disertācija: Latviešu literārā pasaka / žanra attīstība prozā, Rīga
3.      Kačāne, I. (redaktore)(2006),O.Vailds – K.Skalbe: dubultportrets, Daugavpils: Daugavpils Universitātes akadēmiskais apgāds „Saule”:
a.       Ķikāna V. raksts: Dabas un civilizācijas konflikts O.Vailda un K.Skalbes literārajās pasakās, 62.-73.lpp,
b.      Rinkēvičas R. raksts: K.Skalbes pasaku tēlu recepcija latviešu literārajā pasakā 20., 21.gs.mijā, 80.-87.lpp.
4.      Mauriņa Z.(1990), Klusuma burvis. Uzdrīkstēšanās, Rīga: Liesma
5.      Pijola S. (sastādītāja)(2006), Simbolu enciklopēdija, Rīga: Jumava.
6.      Saleniece R. (redaktore)(2002), Lielā simbolu enciklopēdija, Rīga: Jumava
7.      Skalbe K. (2002), Pasakas, Rīga: Zvaigzne ABC.
8.      Skraucis V. Nosacītība un tās veidi.- Grām.: Literatūra un laikmets, Rīga, 1970., 247.lpp
9.      Šmite A. (1985), Kārļa Skalbes literāro pasaku īpatnības: mācību līdzeklis, Rīga: P.Stučkas Latvijas Valsts universitāte

Pielikums

Dzīvnieku dažādība Kārļa Skalbes ”Pasakās” (44)

Nosauktie dzīvnieki ir ne tikai reāli dzīvnieki, bet arī dzīvnieku attēlojumu nosaukumi salīdzinājumos un metaforās:
1.      ”Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” – cūka, lakstīgala, zirneklis, suns, vārna, kaiva, dūjiņas, vanags, bite un zirgs, putni.
2.      ”Ezerieša meita” – zirgs, kaza, zīlīte, čūska, bezdelīga, grieze, zirneklis, pūce, irbe, lācis
3.      ”Rozes smaržo” – grieze, balodis, vanags, govs, tauriņš
4.      ”Sirmās dvēseles” – čūska, vilks, stirna, briedis, gaigala, vāvere
5.      ”Miroņu saucējs” – putni, kurmis
6.      ”Piecpadsmit” –vālodze, govs, muša, vēzis, pāvs
7.      ”Mēneša dārzā” – bite, lācis, lapsa, briedis, vilks, suns, tīģeris, pūce, kamielis, aita
8.      ”Apakšzeme” – čūska, suns, varde, zalktis, ķirzaka, govs, āzis, vārna, tārpi, grieze
9.      ”Karaļa krāsnkuris” – čūska, irbe, govs, pūķis, mežacūka, lapsa, zaķis, rubenis, lācis, gailis, gulbis, varde, jērs
10.  ”Nabaga bramins” – ērglis, pele
11.  ”Pasaka par vērdiņu” – strazds, balodis
12.  ”Kaķīša dzirnavas” – kaķis, pele, zirgs, govs, suns, lapsene, bezdelīga, grieze
13.  ”Mūžīgais students un viņa pasaka” – žurka, balodis, suns, strazds, dzeguze, zirneklis, vanags, pele, pīle?
14.  ”Meža balodītis” – balodis, jērs, aita, zirgs, vārna, varde, ķīvīte, zivs
15.  ”Jūras vārava” – bites, zivs, putns, balodis
16.  ”Bendes meitiņa” – dzeguze, krauklis, zirgs, putns, zirneklis
17.  ”Ķēniņa dēla trīs dārgumi” –zelta putns, krupis
18.  ”Sarkangalvīte” – suns, kurmis, zirgs, vilks, gulbis, pele, jērs
19.  ”Pelnrušķīte” –krauklis, suns, dūja
20.  ”Milzis” –putns, kukainis, aita, suns, skudra, zaķis, lapsa
21.  ”Ceriņa krūms” – suns, gaigala, putns, dūja
22.  ”Pasaka par zelta ābeli” –bite, kaķis, suns, vilks, lācis, tarakāns, putns, aita, irbe, zaķis
23.  ”Zaldāts” – bite, kamene, vārna zivs, putns
24.  ”Ūziņš” –govs, zirgs, zirneklis, prusaks, vilks, lācis, aita, bite, gailis
25.  ”Papardes zieds” – jāņtārpiņš
26.  ”Kā Jānis brauca nezināmo meklēt” – circenis, govs, grieze, zirgs, balodis
27.  ”Jūdass” – krauklis
28.  ”Pasaka par pelīti” – pele
29.  ”Labuma meklētājs” – aita, jērs, zirgs, lācis, rubenis, kaija, zivs, suns
30.  ”Caur skursteni” - nav
31.  ”Pasaku pūķis” –pūķis, suns, muša, zirgs, irbe, ērglis, vārna, putns, zivs, vilks
32.  ”Taurētājs” – putns, lakstīgala, zvēri, zivs, bite
33.  ”Pasaka par vecāko dēlu” – kaķis, suns, zīlīte, putns, stirna, briedis, zirgs, vērsis
34.  ”Vilkacis” – vilks, jērs, aita, stirna, zaķis
35.  ”Par neizdodamo dālderi” -nav
36.  ”Pasaka par vara vīru” – cūka, zirgs
37.  ”Degoša sirds” – kaķis, vāvere, strazds, lācis, putns, vārna, cūka
38.  ”Leļļu lāpītāja” – zelta putns
39.  ”Ķēniņa svārki” – skudra
40.  ”Māras koks” – aita, govs, jērs, skudra
41.  ”Divi draugi” – putns, govs, krupis, ērglis, lācis
42.  ”Pieticīgais zvejnieks” – kaķis, zivis – līnis, līdaka, asaris, rauda, karūsa, plikšķis
43.  ”Melnais Pēteris” – putns
44.  ”Raganas māja” – vanags, līdaka, kaķis, suns, čūska, jērs



[1] Šeit un turpmāk tiek norādīta konkrētā šķirkļa atrašanās vieta vārdnīcās

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru