Jānis
Peters 1985.gada krājuma ievadā raksta: „Ojāra plauksta vēl silst mūsu
plaukstās, jo nupat jau vēl sasveicinājāmies. Nupat vēl viņu mīlējām, apskaudām
un neieredzējām piecdesmit gadu dzimšanas dienā, slavinājām viņu un apzelējām
viņa vājības un kaislības, vārdsakot – apgājāmies kā ar dzīvu un nemirstīgu
cilvēku, kā ar savu ģeniālo un reizē ikdienišķo biedru.”(Vācietis, O., 1985:3).
Un tā jau tas arī ir: Vācietis ir gan mirstīgs, gan nemirstīgs reizē. Lai gan
viņa miesa vairs nestaigā pa šo pasauli, tad viņa gars vēl joprojām ir
sastopams starp cilvēkiem.
Nāves
un dzīvības robeža spēlē lielu lomu šajā krājumā, jo „dzīvā, dzīvības un to
iznīcinošā pretstats ir klātesošs visā O.Vācieša lirikā. [..] dzīvība visu
vērtību skalā ir visaugstākajā punktā. Tā ir [..] viņa dzejas
virsuzdevums”(Ķikāns, V., 2007: 67). Kad jau ir pienākušas rudens pēdējās
dienas, dzīvības pretstats – nāve – kļūst par aizvien izteiktāku motīvu
O.Vācieša dzejā. To pavada nolemtība un cerība, jo katrs cilvēks ir nolemts
kādu dienu nomirt, bet, kā jau cilvēkiem raksturīgi, vienmēr ir cerība, ka ir iespējams
izdzīvot, pārdzīvot vai vienkārši būt šeit un tagad.
O.Vācietis
nežēlo sevi savas dzīves rudenī, bet gan turpina dzīvot pat, ja „rudens raud\
un velti cer, ka kāršos,\ tāpēc, ka man vasaras vairs nav\ viņa aizejošo
dzērvju kāšos” (Vācietis, O., 1985:31). Viņš dzīvojis dzīvi tādu, kādu to viņam
lēmis liktenis, protams, ar saviem noteikumiem. Liktenis, kurš ir cilvēka
nolemtība. Dzejolī „Gandrīz” Ojārs Vācietis norāda uz savas dzīves pilnību. Tā
nav dzīvota uz „gandrīz” vai uz „pusi”, bet uz maksimālo uz pilno, jo „nav
svarīgi, kad katram izzust,\ kam ne tik drīz,\ kam visai drīz,\ bet man lemts
dzīvot ar to vīzu,\ uz kā nav uzrakstīts\ „gandrīz””(Vācietis, O., 1985:34). „Savu
nolemtību lirikas varonis izjūt kā dzīves, nevis nāves nolemtību, kā cilvēkam
atvēlēto laiku, kas auglīgi jāpiepilda. [..] dzejnieka patstāvīgi slāpstošā
dvēsele tiecas vēlreiz satikt, saprast, izteikt visu dzīvē pieredzēto un
pasaules kultūrā pasmelto it kā vienā elpā, it kā vienā visu dvēseles spēku
iedvesmotā „pasaules dziesmā””(Ķikāns, V., 2007:72) raksta Valdis Ķikāns.
O.Vācietis nebaidās no nāves, bet gan droši to attēlo un vēl dod padomu kā
panākt tās labvēlību: „Kad visi kalni\ izkāpti\ un bišu koki\ izkāpti,\ un
piekrāpjamie\ izkrāpti,\ tad nāve nāk\ ar izkapti.\ Ja godīgi to\ sagaida,\ tad
viņa vienmēr\ pagaida…”(Vācietis, O., 1985:128) Dzejolī „Vāks” autors jūt nāvi
līdzi esot un to „uzvar”(šoreiz) līdz nākošajai reizei: „Peld mākoņi kā zārks
bez līķa,\ bet apgarots, jo tūliņ būs…\ Nekā! Jo nāve ir bez strīķa\ un stulbi
blenž, kā izkapts rūs.\ O! Rūsējošā nāves izkapts,\ tev nebūs manu kaklu
grābt!”(Vācietis, O., 1985:113) O.Vācietis pats raksta, ka visi cilvēki ir
nolemti nāvei: „ar tavu piedzimšanu\ tev jau ir piespriests\ nāves sods”(Vācietis,
O., 1985:215). Viņš dzīvību padara par nāvi, tāpat kā nāvi par dzīvību, jo, kā
jau visam dzīvajam ir cerība pavasarī atdzimt, tā viņš norāda pats uz savu
augšāmcelšanos: „Zini ko,\ es kādu sāpi sāpu -\to, ka, reizē nomirdams ar
kokiem,\ atkal piedzimšu\ ar atnākušiem gājputniem.”(Vācietis, O., 1985:32)
Varbūt tas nenotiks fiziski, bet gan garīgi, katrā no cilvēkiem atdzimstot
daļai no viņa caur dabas plaukstošo pavasari. Arī latviešu tautas folklorā nāve
tika uzskatīta kā augšāmcelšanās citai pasaulei. Dzejolī „Pēc likuma” Vācietis
runā par dvēseles atdzimšanu starp zvaigznēm, par cerību, ka, iespējams, viņa
dvēsele būs tā, kura spēs spīdēt tikpat spoži kā citas zvaigznes: „Uz smilšu
kalnu\ miesu ved,\ bet dvēselīti\ zvaigznēs met.\ Un esi stipra,\ dvēselīt,\
lai zvaigznēm klāt\ vēl viena\ spīd!”(Vācietis, O., 1985:128) Šis atdzimšana,
pārdzimšanas motīvs vērojams arī Raiņa dzejoļu krājumā „Gals un sākums”, kurā
nāve ir tikai sākums īstajai dzīvei.
„Pagātne Ojāram reti kur un kad ir tēma,
bet reti kurš cikls ir bez tās klātbūtnes. Dzejas pagātne ir viens spārns. Otrs
– cerība, rītdiena. Un tikai uz abiem spārniem dzejas-dzīves strāvās var
pacelties Ojāra dzejas-putns.”(Vācietis, O., 2003:35) Un tā vien šķiet, ka
‘Nolemtībā” cerība, rītdiena ir pat svarīgāka par nāvi, jo nozīmīgais ir tas,
kas sekos pēc tās. Lasot dzejoli „Brīdinošais” mēs redzam, ka Ojārs Vācietis
saprot, ka cerēt uz papildus laicīgās dzīves mirkļiem nav vērts, jo „ne soļus
skaitu,\ ne raujos čokurā,\ jo skaidri sajūtu\ tā (likteņa) elpu mugurā”(Vācietis, O., 1985:158). Viņš pieņem nāves
traģismu, pieturoties ticībai dzīvajam, lai gan tā vairs nav viņa dzīvība: „Jā…
Manis vairs nav.\ Toties tu esi dzīvs.”(Vācietis, O., 1985:157) Šajās rindās
ietvertas ilgas pēc tā, ka dzīvi palikušie spēs cerēt, kad viņš vairs nevarēs.
Tā ir Vācieša cerība, ka dzīvie turpinās cerēt, ticēt labajam pasaulē, „jo
cerība cilvēku\ stiprībā sauc\ un cerību nevar\ būt par daudz”(Vācietis, O.,
1985:157). Cerība kā cilvēka spēka simbols, jo, kas neprot cerēt, neprot arī
dzīvot. Cerība tiek traktēta kā jaunā patiesība – labākas nākotnes iespēja,
protams, cerības var arī nepiepildīties. Dzejolī „Bērns” tiek, iespējams,
sagrautas vecāku cerības uz viņu atvases ātrāku pieaugšanu: „Atrada sētmalē\
vecāku granātu\ un turpina rotaļāties - \ dauza ar akmentiņu\ pa
kapsulu.”(Vācietis, O., 1985:26). Vācietis norāda uz nolemtības pārejošo
funkciju, kas noved pie iespējamas iznīcības. Dzīves nolemtība īpaši stipri
jūtama dzejolī „Neapsmejiet”, kad Ojārs Vācietis apraksta bērnību, jo bērna
spēja vai griba ietekmēt likteņa gaitu neko nemaina: „Gribi rakties baltā
smiltī -\ tanks stāv virsū,\ gribi meža zaķi redzēt-\ stobrs skatās,\ prasi
tēvam pasaciņu-\ tēvu aizved,\ gribi iemācīties smieties -\ māte
aizraud.”(Vācietis, O., 1985: 31) Tā ir vispārīga bezspēcība likteņa priekšā un
akla pakļaušanās tam.
Ojārs
Vācietis dažos savos dzejoļos ievērojis ciklisko laika skaitīšanas sistēmu, jo
īpaši to salīdzinot ar cilvēka dzīves gājumu: pavasaris- dzimšana, bērnība,
vasara-spēka gadi, rudens-pilnbrieds un ziema-vecums, nāve. Visbiežāk
pievērsies izteiksmes līdzekļiem, kuri saistīti ar rudeni (īpaši akcentē) un
ziemu: „Rudens apstājās\ tieši kā pulkstens -\netikšķ\ neviena lapa pret
asfaltu,\ nepakšķ\ neviens ābols pret zemi,”(Vācietis, O., 1985:500), „Rudens
raud\ un velti cer, ka kāršos,\ tāpēc, ka man vasaras vairs nav\ viņa aizejošo
dzērvju kāšos”(Vācietis, O., 1985:31), „Tu esi iesnigusi, māt,\ tai kupenā, ko
nevar atrakt,”(Vācietis, O., 1985:169), „Un, visbeidzot,\ var pienākt ziema -\
un būsi beidzies\ bez visa pieminētā”(Vācietis, O., 1985: 157). Tieši ar laiku
tiek attēlots nāves tiešais tuvums vai tālums: „Mums jau tā laiks atvēlēts\
kaķa astes garumā -\ un nevienu spalviņu\ nevar dot. Aizmirkšķinās asteres,\
aizmirkšķinās sarma-\ ļauj mums to starpbrīdi\ nodzīvot,”(Vācietis, O.,
1985:89), kā arī noteiktas cerības un nolemtības robežas, jo kaut kādā brīdī
nolemtība un cerības sākas, bet tās var arī beigties. Beigties līdz ar faktisku
nāvi.
Liriskais varonis bieži
identificējas ar pašu autoru, atklājot viņa pārdzīvojumus, domas. Valdis Ķikāns
raksta, ka „Ojāra Vācieša lirikā autora subjektīvā klātesamība tēlā ir gandrīz
absolūta”(Ķikāns, V., 2007:28). Piemēram, dzejolī „Kāzu dziesma” autors norāda
uz viedokli sabiedrībā, ka viņš spēj rakstīt dzeju par visu, ironiski norādot
uz to, ka, lai kāds būtu prusaks, arī viņš ir cilvēks: „Un taisnīgi ir…\ Ja
reiz par visu,\ tad arī jāzin,\ ka mazs prusaciņš\ arī ir cilvēks” (Vācietis,
O., 1985:291) Autors ieņem liriskā „es” pozīciju, vērtējot apkārt notiekošo un
to bieži vien komentējot, radot konkrētu autora tā brīža sajūtu kontekstu, kurš
atspoguļojas liriskā „es” balsī. „Dzejnieks dzejā atklāj sevi, sabiedrību, dara
to vienlaik, bet ne tikai. Kā kalnu straume viņš nes sevī daudzu iepriekšējo
paaudžu krātus emocionālas apjēgas un jušanas slāņus.” raksta Māris Čaklais
(Vācietis, O., 2003:35). Bieži vien liriskā „es” balss ir nomāktības, sāpju
pilna pretstatā romantiskā „es” varoņa vai ironiskajai balsij šajā krājumā: „No
sniega\ dīgst balti pulkstenīši\ un kapsētās dīgst\ melni krusti” (Vācietis,
O., 1985:187), „Ļoti bail,\ ka izdursies caur lapām\ kāda auksti nežēlīga
smaile,\ kura nezin to, ka sāp,”(Vācietis, O., 1985:32), „Un galu galā – kas ir
mūžs?\ Viens dzīpars laika likteņpūrā -\viens mirklis, un jau vēsums pūš\ no
neatgriežamības jūras.” (Vācietis, O., 1985:96) Galvenais varonis (vispārinātā
funkcijā) ir nolemtības un cerību mākts, viņam nāve ir gan nolemtība uz
nebūšanu, gan cerība uz iespējamu atdzimšanu. Lai gan Valdis Ķikāns raksta, ka
„O.Vācietis līdz pēdējam krājumam Nolemtība
lirikas varoni identificē ar savu tautu”(Ķikāns, V., 2007:59), tad man likās,
ka identifikācija ar tautu nebija tik izteikta, jo vairāk ir manāmi iekšējie
pārdzīvojumi, pārdomas par autora dzīvi, par eksistenci, par nāves un dzīvības
robežām un to dažādajām formām. Protams, visi liriskā varoņa izteiksmes
līdzekļi atspoguļojas tautā, sabiedrībā, no kuras tas cēlies. „Vācietis dzeju
atbrīvoja no anonimitātes: viņš, no vienas puses, izteica savu personisko
pārliecību, liecību vai šaubas, no otras – rakstīja nevis anonīmajai un
bezpersoniskajai klišejai, infantilajam, toties politiski apzinīgajam „padomju
dzejas lasītājam”, bet gan savam laikabiedram, konkrētai personai, kuras domu
ritums, iespējams, virzās paralēli autora domām.”(Berelis, G., 1999:151)
Liriskais varonis neidentificējas ar tautu, bet gan ar apziņā brīvo lasītāju.
O.Vācieša dzejas rindas ir
ietilpīgas, kompaktas. Tās sevī nes spēcīgu simbolisko un asociatīvo balstu, ar
pāris vārdiem panākot maksimāli iespējamo emociju gammu: „Tātad atkal viens
rudens\ nāk ciemā\ mani uz lapkrišņa balli lūgt”(Vācietis, O., 1985:486), „Taču
laiks\ man pāri nošalc,\ ka ikvienai piedzimšanai\ šūpulis ir -\ cita bēres.”
(Vācietis, O., 1985:492). Māris Čaklais par dzejas ietilpību raksta tā: „Ojāra
Vācieša dzejas teikums spriegi slāņains – ieskrējiens, tramplīns, lēciens,
darbs, māja, caurvējš, attīstība. Teikums noslēgts un reizē atvērts. Silta
konkrētība, pēkšņums, tālu dimensiju sastatījumi, kvēle, mīļums – viss viena
dzejoļa (poēmas) robežās.”(Vācietis, O., 2003:36)
Nāves poētika, lai gan parādās dzejoļu
krājumā „Nolemtība”, tā tomēr ir sekundāra, jo vairāk par visu tās ir alkas pēc
dzīvības, kas viscaur izvijas krājumam un pašam Vācietim. Nāve kļūst par vienu
no ceļa punktiem ceļā uz labāku dzīvi, nākotni.
Avotu
saraksts
Vācietis,
O., Nolemtība, Rīga: Liesma, 1985.g., 509.lpp
Literatūras
saraksts
Berelis,
G., Latviešu literatūras vēsture, Rīga: Zvaigzne ABC, 1944.
Ķikāns,
V., Ojāra Vācieša lirikas poētika, Rīga: Raka, 2007., 32.-37., 58.-76.
Vācietis,
O., Vēl viena brīvība, Rīga: Jumava, 2003., 35.-38.lpp
Ojāra
Vācieša memoriālais muzejs// http://vaciesamuzejs.asp.lv/par_ojaru_vacieti
labi.
AtbildētDzēstojārs vācietis ir tēvs.
AtbildētDzēstpaldies.
AtbildētDzēst