svētdiena, 2016. gada 10. janvāris

Spilgtākās radošās individualitātes 60.-80.gadu latviešu dzejā (AU, 2013)


Ojāra Vācieša dzejoļu krājums „Nolemtība”

Nedaudz no Ojāra Vācieša biogrāfijas

            Ojārs Vācietis dzimis 1933.gada 13.novembrī Trapenes pagasta „Dumpjos”. Mācījies Trapenes pamatskolā, Gaujienas vidusskolā (mūsdienās Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskola), tad 1952.-1957.gadam studējis Latvijas Valsts universitātes Filoloģijas fakultātes Latviešu valodas un literatūras nodaļā. Pirmie dzejoļi publicējumi 1949.gada oktobrī žurnālā „Bērnība” dz.”Traktorists”, 1950.gada maijā Apes rajona laikrakstā „Sarkanā Ausma” dz.”Pionieru druva”. Pirmais dzejoļu krājums „Tālu ceļu vējš” iznāk 1956.gadā, kad apprecas ar Ludmilu Azarovu un tiek uzņemts Rakstnieku savienībā. Gadu vēlāk iznāk O.Vācieša vienīgā prozas grāmata „Tās dienas acīm”. Ir strādājis laikraksta „Literatūra un māksla” redakcijā, Latvijas Valsts izdevniecībā, žurnālā „Liesma”, ir bijis atbildīgais sekretārs žurnālā „”Bērnība”, par redaktoru Rīgas kinostudijā un strādājis žurnālā „Draugs”. O.Vācietis ir tulkojis Bulgakova „Meistars un Margarita”, 1979.gadā izdota. Nopelnījis vairākas prēmijas (LSPR Valsts prēmija par „Elpa”, Komjaunatnes prēmija, PSRS Valsts prēmija) un goda nosaukumu. Mirst 1983.gada 28.novembrī.
Krājums „Nolemtība” tiek izdots 1985.gadā atmiņās par Ojāru Vācieti. Šajā krājumā apkopoti dzejoļi no 1983.gada Vācieša rokrakstu 26. burtnīcām un 1982.-1983.gada periodiskajiem izdevumiem. Savas dzīves laikā viņš paspēja izdot pavisam 13 dzejoļu krājumus un kā raksta Guntis Berelis, tad „Ojārs Vācietis ir mūsdienu dzejas aizsācējs”, jo viņš „sākotnēji tiecās nevis ieviest dzejā jaunus motīvus vai nostāties ideoloģiskā opozīcijā, bet gan reformēt poētiku”.(Berelis, G., 1999:123) „Faktiski Vācietis no jauna iedzīvināja divdesmito gadu aktīvo un ekspresīvo poētiku. Viņa dzejā jūtama gan Laicena agresīvā stilistika un pašpārliecinātība, gan Ērmaņa sludinošās intonācijas, lāgiem arī Kurcija ironiskais intelektuālisms un Sudrabkalna romantiskā smeldze, bet jo sevišķi – progresa dievināšana un līdz ar to arī modernisma utopisms.”(Berelis, G., 1999:150) Tieši „Vācieša poētika aptuveni gadsimta ceturksni, lāgiem krietni apsteidzot laiku, formēja latviešu dzejas „maģistrālo sižetu” vienlaikus viņa dzeja ir šī laikposma poēzijas spogulis. Vācietis sairdināja socreālisma kanoniskās vārsmošanas sistēmas un standartizēto metaforiku.”(Berelis, G., 1999:157)

Literatūrvēsturiskais konteksts un Ojārs Vācietis tajā

            Latviešu prozā šis ir laiks, kad literārajos darbos ienāk psiholoģiskais reālisms, kurš sāk definēt prozas virzību, ļaujot ieskatīties cilvēka zemapziņas haotiskajā darbībā, kura noved pie romāna degradācijas, mainot tā formu un sākotnējo domu. Prozā darbība maina savu virzību, priekšplānā izvirzot gan sabiedrības, gan viena indivīda iekšējo skatījumu uz pasauli. Tāpat arī dzejā notiek pārmaiņas, jau sākot ar Ojāra Vācieša dzejoļu krājumu „Elpa” (apkopota dzeja no 1960.līdz1964.gadam), kurā intīmais, dziļi personiskais un sabiedriski nozīmīgais pastāv organiskā saplūsmē viens ar otru, kur līdzās ir cerību, sāpju un traģikas vienlaicība pretstatā sociālisma estētikas reālistiskajiem kanoniem, kuri savukārt tiek nežēlīgi lauzti, lai varētu iedziļināties indivīda un sabiedrības skatījumā uz pasauli. Lai gan „Elpa” sevī paver durvis uz šiem abiem skatījumiem, tad tomēr dzejoļu krājumā „Nolemtība” (apkopoti dzejoļi no 1982.līdz1983.gadam) Ojārs Vācietis vairāk pievēršas sevis izteikšanai dzejā, pretstatot dzīvības un nāves terminus, jo „dzīvā, dzīvības un to iznīcinošā pretstats ir klātesošs visā O.Vācieša lirikā. [..] dzīvība visu vērtību skalā ir visaugstākajā punktā. Tā ir [..] viņa dzejas virsuzdevums”(Ķikāns, V., 2007: 67). Arī Dzidra Vārdaune apstiprina Ojāra Vācieša dzīvības estētikas spēcīgumu dzejoļu krājumā „Si minors”: „Dzejnieks, kam visaugstākā vērtība ir dzīvība, savā lirikā dod dvēseli vissīkākajam stiebram, visnecilākajam ziedam, tomēr centrā arvien patur cilvēku, kuram jābūt dzīvības sargam un jāatbild par cilvēces esamību nākotnē”(Vārdaune, D., 2001:181)
70.un 80.gadu dzejai raksturīga sociālā indiference (LLVV: vienaldzība, neieinteresētība), kad sākotnējā 50./60.gadu dzejas trauksmainā pacēluma, kvēlās uzdrīkstēšanās vietā parādās pagurums, pasivitāte, skumju rezignācija, pat samierināšanās, lai gan zem visas pasivitātes tomēr var saskatīt tās pašas sāpīgās problēmas, kas skar tautas un indivīda dzīvi konkrētajā laika posmā, to pagātnes apcerēs un nākotnes ilūzijās. Izjūtu maksimālisms un prasīgums paslēpts dzejas „dziļākos slāņos”, kā to var manīt O.Vācieša, I.Ziedoņa, M.Čaklā lirikā, un tās (izjūtas) atklājas citās formās un intonācijās. Svarīgs ir arī fakts, ka tiek sagrauts mīts par vienotu lasītāju, jo tagad katrs lasītājs meklē savu autoru. Autors un lasītājs nostājas attālinātā pozīcijā, tai pašā laikā viens otram blakus, lai literāro darbu varētu novērtēt/radīt atbilstoši viņu pasaules skatījumam, neiesaistot sabiedrībā noteiktas kanoniskās normas vai vispārējos un, tajā laikā neapgāžamos, Latvijas PSR valsts statūtus, kuri paredzēja, ka indivīds ir tikai skrūvīte no lielā Padomju mehānisma (protams, tāda, kuru ir iespējams jebkurā brīdī nomainīt).(pēc Vārdaune, D., 2001:149) Autora un lasītāja attiecību maiņa vērojama arī Ojāra Vācieša dzejā, kā to raksta Guntis Berelis: „Vācietis dzeju atbrīvoja no anonimitātes: viņš, no vienas puses, izteica savu personisko pārliecību, liecību vai šaubas, no otras – rakstīja nevis anonīmajai un bezpersoniskajai klišejai, infantilajam, toties politiski apzinīgajam „padomju dzejas lasītājam”, bet gan savam laikabiedram, konkrētai personai, kuras domu ritums, iespējams, virzās paralēli autora domām.”(Berelis, G., 1999:151) Vācietis dod iespēju lasītājam pašam meklēt atziņas, asociācijas savai dzīvei, nevis dot tās gatavas priekšā, jo „Vācieša dzejas lielākā daļa nav gatavu, izkristalizētu patiesību devēja, bet atspoguļo pašu domāšanas procesu, atziņu dzimšanu.”(Vārdaune, D., 2001:177)
Pārmaiņas dzejas poētikā šajā laika posmā uzsver Dzidra Vārdaune: „70., bet īpaši 80.gados jūtamas pārmaiņas arī dzejas poētikā, kur vērojama visai raiba un daudzveidīga aina. Te noris pārdroši neoavangardiski meklējumi, tīši laužot un ignorējot tradicionālās klasiskās formas.[..] Tā (dzeja) kļūst raupjāka, drastiskāka, jo pastiprinās ikdienas elementu, sarunvalodas intonāciju, arī humora, parodijas un groteskas loma.”(Vārdaune, D., 2001:149) Jau Ojāra Vācieša dzejoļu krājumos „Elpa” un „Visāda garuma stundas” ir manāma dažādība poētiskajā intonācijā – „romantiski iekrāsota maiga lirika te mijas ar trāpīgas satīras un dzēlīga sarkasma piestrāvotām rindām, kurās šaustīta verdziska padevība, gļēvums, karjerisms, liekulība – viss, kas aptraipa cilvēka vārdu”(Vārdaune, D., 2001177) Konkrētās intonācijas elementi sastopami arī Ojāra Vācieša „Nolemtībā”, kurā ir vērojama arī formu laušana, nepakļaušanās lirikas kanoniem, īpaši spēcīgi parādās satīra un ironija par sabiedrību kā ieeļļotu un nesadalāmu mehānismu. Šī parādība gan vērojama dzejoļos, kuri tapuši apmēram pusgada līdz gada laikā pirms dzejnieka nāves, un, iespējams, vistiešāk attēlo paša autora saplūsmi ar literāro darbu un tā tēliem. Valdis Ķikāns raksta, ka „Ojāra Vācieša lirikā autora subjektīvā klātesamība tēlā ir gandrīz absolūta”(Ķikāns, V., 2007:28). Piemēram, dzejolī „Kāzu dziesma” autors norāda uz viedokli sabiedrībā, ka viņš spēj rakstīt dzeju par visu, ironiski norādot uz to, ka, lai kāds būtu prusaks, arī viņš ir cilvēks: „Un taisnīgi ir…\ Ja reiz par visu,\ tad arī jāzin,\ ka mazs prusaciņš\ arī ir cilvēks” (Vācietis, O., 1985:291) Autors ieņem liriskā „es” pozīciju, vērtējot apkārt notiekošo un to bieži vien komentējot, radot konkrētu autora tā brīža sajūtu kontekstu, kurš atspoguļojas liriskā „es” balsī.
            Tautas dzīves likteņceļš pagātnē, tagadnē un nākotnē, cilvēka personība un tās attīstība, vieta sabiedrībā, cilvēka un dabas attiecības, indivīda komplicētā pārdzīvojumu pasaule tematiski raksturo 70.-80.gadu dzeju, kurā liela nozīme pievērsta mūžības un eksistences tēmām – dzīves jēgas meklējumiem, personības pašanalīzei, laikam un telpai, kuros krustojas dzīvības un nāves, mīlestības un naida, varas un brīvības, atjaunotnes un bezgalības problēmas. (pēc Vārdaune, D., 2001:150) „Nolemtībā” intensīvi vērojams mūžības jautājumu tematiskais loks – pārdomas par dzīves un nāves tuvumu, to sākumu un beigām, uzdodot sev jautājumu: vai nāve ir sākums vai gals? Vai tās maina cilvēka eksistences esamības būtību vai nē? Ojārs Vācietis pats raksta, ka visi cilvēki ir nolemti nāvei: „Ar tavu piedzimšanu\ tev jau ir piespriests\ nāves sods”(Vācietis, O., 1985:215), lai gan tai pašā laikā norāda uz augšāmcelšanās ideju: „Zini ko,\ es kādu sāpi sāpu -\to, ka, reizē nomirdams ar kokiem,\ atkal piedzimšu\ ar atnākušiem gājputniem.”(Vācietis, O., 1985:32) Šajā gadījumā autors veido ciklisko dzīves skatījumu, iespējams, ietekmējoties no latviešu folkloras, kura aktīvi, tās formas un tēlu ziņā, parādās 70.gadu dzejā.
Zināmu vietu Vācieša dzejā ieņem dabas poētika un tematiskais loks (daba un cilvēks kā vienots veselums), jo „dzejniekam nepieņemams ir divdesmitā gadsimta tehnikas graujošais skaļums, kas ielaužas dabas klusajos, saskaņotajos ritmos un rada disharmoniju. Dabas tēls O.Vācietim nav tikai cilvēka pārdzīvojumu izteicējs, bet vērtība pati par sevi, kas dzīvo savu suverēnu dzīvi.”(Vārdaune, D., 2001:178) Dzejolī „Pilsētā atnākušais” autors norāda uz urbānās vides graujošo raksturu, skaidrojot, ka pilsēta „izēd” cilvēka dvēseli tukšu kā konservu kārbu, izdeldē cilvēka „kabatas” un beigās nenoraud ne vienu asaru: „Neaizmirsti tās rasas,\ zemes laimīgās asaras,\ kādas pilsēta neraud,\ jo pilsēta īpaši nedomā\ par tava ķermeņa\ atspirdzināšanu.”(Vācietis, O., 1985:319) Šāds izteiksmes veids gan šķiet nedaudz neraksturīgs Ojāram Vācietim kā izcilam pilsētas vides attēlotājam savā jaunāko laiku dzejā.
            O.Vācieša dzejas rindas ir ietilpīgas, kompaktas un reizē atvērtas. Tās sevī nes spēcīgu simbolisko un asociatīvo balstu, ar pāris vārdiem panākot maksimāli iespējamo emociju gammu: „Taču laiks\ man pāri nošalc,\ ka ikvienai piedzimšanai\ šūpulis ir -\ cita bēres.” (Vācietis, O., 1985:492). Māris Čaklais raksta tā: „Ojāra Vācieša dzejas teikums spriegi slāņains – ieskrējiens, tramplīns, lēciens, darbs, māja, caurvējš, attīstība. Teikums noslēgts un reizē atvērts. Silta konkrētība, pēkšņums, tālu dimensiju sastatījumi, kvēle, mīļums – viss viena dzejoļa (poēmas) robežās.”(Vācietis, O., 2003:36) Runātais vārds kļuva par centru, atgriežoties pie poēzijas pirmsākumiem, jo „Vācietis rakstīja „kā runā”, paklausot runātā vārda likumiem, tekstā akcentējot tās vietas, kas tika akcentētas runā. Līdz ar to dzejā ienāca sarunvalodas leksika.”(Berelis, G., 1999:150)
            Vienā no savām pēdējām intervijām 1983.gadā Ojārs Vācietis stāsta par dzejas būtību un dzejnieka esību tajā, izkristalizējot, ka dzejnieks bez dzejas nav dzejnieks, tāpat kā dzeja bez dzejnieka nav dzeja. Šīs divas vienības ir pilnībā savijušās viena ap otru, jo „viņa (dzejnieka, autora) garīgā pasaule ir tikpat nepārtrauktā radošā stāvoklī, cik nepārtraukti viņš ir fiziski dzīvs,” jo „dzeja ir pastāvēšanas veids, personības un to nesošās dzīvības eksistēšanas veids”.(Tabūns, B., 1984:11) Un kad autoram jautā, vai viņš dzīvē mēdz iejaukties, mainīt tās gaitu, Vācietis atbild: „Ir gadījies visādi, bet dzeja ir mans galvenais ierocis, un svarīgākajos brīžos kuģis, protams, šauj ar galveno kalibru.”(Tabūns, B., 1984:19)

Avotu saraksts

Vācietis, O., Nolemtība, Rīga: Liesma, 1985.g., 509.lpp

Literatūras saraksts

Autoru kopums, Latviešu literatūras vēsture, 3.sējums, Rīga: Zvaigzne ABC, 2001.:
-        Vārdaune, D., Dzeja, 70.-80.gadi, 148.-269.lpp
Berelis, G., Latviešu literatūras vēsture, Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.
Ķikāns, V., Ojāra Vācieša lirikas poētika, Rīga: Raka, 2007., 32.-37., 58.-76.
Tabūns, B.(sastādītājs), Kritikas gadagrāmata 12, Rīga: Liesma, 1984.

Vācietis, O., Vēl viena brīvība, Rīga: Jumava, 2003., 35.-38.lpp

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru