1. Lai
saprastu kā var vai nevar iemācīt tikumu, ir jāizprot, kas tad īsti ir tikums,
lai gan ir rakstīts, ka „pastāv cilvēkam
piemītošas īpašības — tikumi — kas arī nosaka viņa rīcību un rīcībā parādās
tas, kāds ir pats cilvēks”, tomēr šie tikumi paši par sevi neformulē kas
tie ir un kamēr cilvēki nav vienojušies kādi tie ir un ko tie sevī ietver,
katram indivīdam (cilvēkam) ir savs priekšstats par to esamību, būtību un
pielietojamību.
2. Tā
kā tiek pieņemts, ka cilvēka darbība ir cilvēka rakstura atspoguļojums, tad
darbība norāda uz cilvēka nostāju labajā vai sliktajā jeb vai viņš ir labs vai
slikts, kas arī liek cilvēkiem attīstīt kādu noteiktu tikumu, lai kļūtu
labākam, vai netikumu, lai kļūtu ļaunākam.
3. Tikums
un tā iedalījumi ir atšķirīgi, gan savā ziņā vienādi. Tikumi, gan pats tikums
pēc izskata un varbūt arī kaut kādas vispārējas definīcijas ir atšķirīgi, bet
viņiem ir kopīgs mērķis – vienot cilvēkus, padarot tos labākus.
4. Skatoties
no tikumu ētikas puses, ideāls cilvēks ir tāds, kurš spēj pilntiesīgi
funkcionēt sabiedrībā un tās labā, izmantojot tādas īpašības kā gudrība,
dievbijība, drosme un mērenība arī taisnīgumu, ko arī Protagors grasās iemācīt
Hipokratam.
5. Neuzskatu,
ka tikumus tieši var iemācīt. Drīzāk varētu teikt, ka Protagors var iemācīt
vadīt Hipokratam un jebkuram citam jauneklim savu dzīvi apzināti, lai tas spētu
pats izprast tikuma jēdzienu un tā pielietojumu.
6. Lai
gan Protagors izskaidro, ka ir iespējams iemācīt tikumu, viņš neizskaidro kā to
var izdarīt, lai gan pēc viņa teiktā tikums kā kāda abstrakta forma, veidojums
pastāv katrā cilvēkā, tikai nepieciešams šo formu ielikt rāmī un pateikt: „Tāds
ir tikums un tāds tas ir visiem.” Bet tas, ka tikums pirmatnējā jēgā piemīt
visiem, nenozīmē, ka šo pirmatnējo jēgu katrs indivīds uztver un attīsta
vienādi.
7. Katrs
cilvēks tikumu uztver atšķirīgi saistībā ar to, no kuras vietas viņš ir cēlies,
kur audzis vai kas audzinājis, kādas zināšanas guvis. Protagors, cik saprotu,
nav no tās pašas puses, kuras ir Hipokrats un Sokrats, kas var norādīt uz
atšķirīgo tikuma jēgas uztveri un pilnīgu izpratni. Piemēram, cilvēki no
Kurzemes un cilvēki no Latgales it kā ir vienas valsts un sabiedrības
pārstāvji, bet viņiem kā vietējiem iedzīvotājiem ir atšķirīga pagātne līdz ar
to arī atšķirīga tikumu uztveres funkcija. Arī, piemēram, zemnieka un
pilsētnieka tikumu sapratne ir atšķirīga, vienam svarīgāks ir darba tikums,
citam - daiļuma. Kamēr nebūs līdzsvara, sabiedrība nespēs pilntiesīgi
funkcionēt un izprast pati sevi kā kopību, kā nebeidzamu vienumu.
8. Iespējams,
es neizprotu Platona darbu, jo latviešu mentalitātei ir raksturīgs lielāks
skaits tikumu – labestība, gudrība, darbīgums, daiļums, līksmība, mīļums,
saderība, devīgums, taisnīgums, dievbijība -, kas nav sākotnēji bijuši
kristīgie tikumi, morāle un ētika. Protams, lai izveidotu pilnasinīgu
sabiedrību ir nepieciešami noteikti kanoni šajā gadījumā kopēji tikumi, kas
vienotu visus un padarītu līdzvērtīgus.
9. Protagors
uzsver, ka katrs no cilvēkiem ir tikuma skolotājs, kas ir taisnība, lai gan
jājautā vai mēs katrs ar savu ikdienas darbību spējam attīstīt ne tikai savus
tikumus, bet arī citu. Vai cilvēks kā indivīds apzinās savas rīcības iespaidu
uz citiem un uz sevi. Domāju, ka Protagors un Sokrāts ir tie divi cilvēki, kas
apzinās savu rīcību un tās iespaidus, kas noved pie apkārtējo neapzinātas
manipulācijas, piemēram, Protagors spēj teikt garas un skaistas runas, no kurām
apkārtējie kļūst atkarīgi, bet Sokrāts trāpīgas frāzes un jautājumus, kas noved
pie cilvēku priekšstatu gāšanas un to mainīšanas sev vēlamā virzienā.
10. „Kas
cenšas sodīt ar prātu, tas neatriebjas par izdarīto noziegumu – notikušo nevar
padarīt par nebijušu.” Šos vārdus saka Protagors, ko viņš dara pareizi, bet
cilvēki nezina mēru, pat ja tas ir noteikts ar likumu. Skatoties uz šiem
vārdiem no loģikas skatupunkta, tas viss ir pilnīgi pareizi, kāpēc atriebties,
kāpēc sevi spīdzināt ar atmiņām par to kas bijis un izbijis, labāk iegūt
mācību, ka kaut ko tādu darīt nedrīkst un kā no tā izvairīties un gūt vai
attīstīt savus tikumus. Emocionālā saikne ir daudz spēcīgāka par loģisko, kas
noved pie mēru pārkāpšanas un tikumu graušanas. Protagors skatās uz tikumiem un
to ieguvi no loģikas skatupunkta, ko apstrīd Sokrāts, liekot Protagoram
šaubīties par saviem vārdiem un domām.
11. Ja
starp zināšanām un pieredzi var vilkt vienādības zīmi, tad piekrītu, ka tās ir
dvēseles barība, pateicoties kurai dvēsele aug, jo no plikām zināšanām dvēsele
neattīstās, jo tai vajadzīga pieredze, kurā šīs zināšanas ir izmantotas. Savādāk
jau arī tikumu nevar iegūt, kā vienīgi izmantojot savas zināšanas praksē un
izvērtējot to nozīmību un vajadzību. Cilvēks nevar iemācīties tikumu tieši, jau
gatavu, jo katram no mums ir savs ceļš kā kļūt tikumīgam un kā nē.
12. Tikai
caur praksi, savstarpējo komunikāciju, līdzdalību cilvēks spēj attīstīt savus
individuālos tikumus, kas viņam pašam šķiet svarīgi. Un ne vienmēr tas
saskaņosies ar sabiedrības izvirzītajiem tikumiem, jo, godīgi sakot,
vislielākais drauds sabiedrībai ir tāds cilvēks, kuram ir savi tikumi, bet kurš
piespiedu kārtā pieņem sev svešu tikumus un attīsta tos, nevis savējos, radot
disharmoniju ne tikai sevī bet arī apkārtējos, iznīcinot sabiedrību no
iekšienes.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru